Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
ADUN DAP: Maszlee mesti lepas jawatan presiden UIAM
Diterbitkan:  Sep 5, 2018 9:24 AM
Dikemaskini: 3:14 AM

ADUN Kampung Tunku Lim Yi Wei menggesa Menteri Pelajaran Maszlee Malik melepaskan jawatannya sebagai presiden baru Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata bagi seorang menteri mengetuai universiti swasta adalah satu "konflik kepentingan yang jelas".

"Sebagai seorang ahli akademik, Maszlee memiliki kelayakan yang betul untuk jawatan itu (tetapi) sebagai ahli politik tertinggi di Kementerian Pendidikan, memegang jawatan tertinggi di sebuah universiti adalah satu konflik kepentingan yang jelas.

"Sama ada peranan presiden adalah eksekutif atau bukan eksekutif adalah tidak penting. Kita tidak seharusnya melanggar manifesto kita dengan menggunakan loopholes," katanya.

Pakatan Harapan, dalam manifesto pilihan raya, berjanji untuk memulihkan kebebasan akademik di institusi pengajian tinggi.

"Ini akan dilakukan melalui pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) dan undang-undang sekatan yang lain dan menggantikannya dengan undang-undang yang lebih baik.

"Kita juga menjanjikan autonomi - kebebasan daripada campur tangan politik dan kepentingan, terutamanya mengenai pelantikan Naib Canselor dan timbalan mereka," kata Lim.

Semalam, Persatuan Staf Akademik UIAM mengucapkan tahniah kepada Maszlee atas pelantikannya sebagai presiden universiti itu di halaman Facebook rasminya (gambar, di bawah).

 

Sebelum memasuki politik awal tahun ini, ahli BERSATU itu adalah seorang ahli akademik di UIAM.

Lantikan politik

Lim, dalam kenyataannya, memetik Maszlee dari temu bualnya dengan New Straits Times pada bulan Jun di mana dia berikrar untuk tidak akan "menyalahgunakan universiti demi kepentingan politik" dan menjanjikan universiti yang penuh autonomi dan kebebasan akademik.

Perlantikan terbarunya itu telah menimbulkan keraguan terhadap janji itu, kata Lim.

"Selain itu, setiausaha politiknya (Maszlee), Mohd Nizam Morad telah dilantik ke Lembaga Pengarah Universiti Utara Malaysia (UUM).

"Walaupun butiran pelantikan Nizam tidak diumumkan, kedua-dua pelantikan ini meragui komitmen Kementerian Pendidikan terhadap kebebasan akademik," katanya.

Ahli politik DAP itu juga berkata bahawa jika Maszlee tidak melepaskan pelantikan terbarunya itu, beliau akan mengecewakan pelajar yang berharap gabungan pemerintah untuk memulihkan kebebasan akademik.

"Gagal melakukannya juga akan menjadi satu tamparan kepada aktivis pelajar (yang sebelumnya) disenarai hitam, diganggu atau ditahan di bawah AUKU.

"Dan gagal melakukannya akan memberi isyarat kepada belia kita bahawa HARAPAN tidak mempunyai integriti. Dalam hal itu, kita tidak boleh lagi menyalahkan anak muda kita kerana bersumpah demi kebaikan politik, "katanya.

Malaysiakini menghubungi Maszlee dan UIAM untuk mendapatkan komen.

[Baca berita penih]

Lihat Komen
ADS