Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Berhenti beri Anwar kelebihan yang tidak adil, BERSIH tegur menteri

PRK PD | BERSIH menasihatkan para menteri daripada berkempen sama ada secara langsung atau tidak langsung untuk calon PKR di pilihan raya kecil Port Dickson Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memastikan persaingan yang adil.

Nasihat itu ekoran ucapan Menteri Pertahanan Mohamad Sabu di kem tentera di Port Dickson yang dihadiri oleh Anwar.

Ucapannya dilaporkan membayangkan bahawa veteran tentera akan untung jika Ahli Parlimen Port Dickson akan menjadi perdana menteri pada masa akan datang.

Pengarah Eksekutif BERSIH, Yap Swee Seng berkata kenyataan itu tidak sepatutnya dibuat.

"Ia membuat padang permainan yang tidak adil, ia memberikan kelebihan yang tidak adil kepada Anwar apabila menteri pertahanan itu membuat kenyataan sedemikian.

"Saya rasa menteri Pakatan Harapan harus mengelak daripada membuat kenyataan seumpama itu (mengenai Anwar) kerana ia memberi kelebihan yang tidak adil kepadanya berbanding dengan calon-calon lain," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi.

Selain Anwar, enam lain Port Dickson pilihan raya kecil ialah calon PAS Mohd Nazari Mokhtar dan calon-calon Bebas Mohd Saiful Bukhari Azlan, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, Chan Keng Leong, Kan Chee Yuen dan Lau Yan Seck.

PRK Port Dickson diadakan selepas penyandangnya Danyal Balagopal Abdullah mengosongkan kerusi itu untuk memberi laluan kepada Anwar kembali ke Parlimen.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS