story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Tanah runtuh: 2 maut, 1 cedera, 10 dikhuatiri terperangkap
Diterbitkan:  Oct 19, 2018 11:45 PM
Dikemaskini: 3:50 PM

Dua pekerja asing maut, seorang cedera manakala 10 lagi dikhuatiri masih terperangkap dalam runtuhan tanah di Jalan Bukit Kukus, Paya Terubong di Pulau Pinang hari ini.

Kejadian yang dilapor pada 1.56 tengah hari tadi selepas hujan lebat di negeri ini sejak petang semalam hingga tengah hari ini, melibatkan runtuhan tanah di bawah kawasan kontena dan pondok kongsi di tapak pembinaan Lebuhraya Berkembar Bukit Kukus.

Runtuhan tanah itu menyebabkan beberapa kontena serta pondok kongsi berkenaan menggelongsor jatuh kira-kira 50 meter bersama runtuhan tanah tersebut.

Terdapat banyak serpihan kontena serta pondok di kawasan runtuhan itu. Setakat ini dianggarkan enam kontena dan sebuah pondok kongsi terlibat, bagaimanapun jumlah sebenar tidak dapat dipastikan.

Mayat dua lelaki, masing-masing seorang rakyat Bangladesh dan Indonesia itu ditemui pada 3.30 petang dan 5.08 petang.

Mayat Attrul, 35, dari Bangladesh dan rakyat Indonesia Samsul Asman, 19, ditemui berhampiran antara satu sama lain di bawah timbunan tanah runtuh sedalam lima meter.

Kedua-dua mayat dihantar ke Hospital Pulau Pinang untuk bedah siasat.

Baru dua bulan kerja buruh binaan

Mangsa yang cedera dilapor mengalami patah kaki dan dihantar ke Hospital Pulau Pinang. Bagaimanapun identiti dan maklumat mangsa tidak diketahui.

Mayat Samsul, yang baru dua bulan bekerja sebagai buruh binaan dikenal pasti bapanya Asman Hamid, 62. Beliau diberitahu mengenai kejadian itu oleh seorang rakan anaknya.

“Saya tahu (mengenai kejadian) selepas keluar solat Jumaat, sampai sahaja di rumah isteri sudah menangis," kata Asman yang tiba di Hospital Pulau Pinang pada 6.10 petang dalam keadaan berkaki ayam dan berselut.

Asman dan isteri yang berasal dari Sulawesi, Indonesia, tiba di Hospital Pulau Pinang bersama-sama mayat Samsul. Mereka tinggal menyewa di Paya Terubong manakala Samsul tinggal dengan buruh lain di tempat kejadian.

Kejadian tanah runtuh itu berlaku sembilan hari selepas insiden 14 rasuk konkrit bagi projek Lebuhraya Berkembar Bukit Kukus terjatuh di lereng Jalan Tun Sardon pada Khamis lepas, satu kilometer dari tempat kejadian tanah runtuh hari ini.

Projek bernilai RM545 juta itu dimulakan pada 2016 dan dijangka siap pada 2020. Bagaimanapun tiada kerja-kerja pembinaan dijalankan di tapak pembinaan projek itu ketika kejadian tanah runtuh berikutan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH) telah mengeluarkan arahan memberhentikan kerja bagi projek lebuh raya itu susulan kejadian rasuk konkrit terjatuh.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Pulau Pinang, Saadon Mokhtar berkata setakat ini tiga mangsa disahkan tertimbus berdasarkan keterangan isteri dan rakan masing-masing.

Tiga yang disahkan tertimbus itu ialah dua lelaki Indonesia dikenali sebagai Bahktiar dan Sobri, manakala seorang lagi rakyat Myanmar.

"Kami dimaklumkan terdapat tujuh lagi pekerja asing turut terperangkap dalam kejadian tanah runtuh itu, ini berdasarkan keterangan rakan-rakan mereka," kata Saadon kepada pemberita di tempat kejadian.

Operasi STORM diteruskan

Sehingga tengah malam ini, operasi mencari dan menyelamat masih berjalan melibatkan 200 pegawai dan anggota daripada pelbagai agensi antaranya bomba, polis, pasukan perubatan Kementerian Kesihatan, Angkatan Pertahanan Awam, Majlis Bandaraya Pulau Pinang, kontraktor projek dan sukarelawan.

Operasi akan diteruskan sehingga kesemua mangsa ditemui berikutan keadaan cuaca baik dan sumber pencahayaan mencukupi.

Operasi turut dibantu unit K9 dengan empat ekor anjing pengesan yang tiba dari ibu pejabat bomba Putrajaya serta pasukan Khas Taktikal Operasi Penyelamat Malaysia (STORM) Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah dan Perlis.

Sementara itu, Pegawai Konsulat Hal Ehwal Indonesia Neni Kurniati berkata pihaknya sedang mendapatkan maklumat lanjut mengenai rakyat negara itu yang terlibat dalam kejadian tersebut.

"Setakat ini, keluarga mangsa (Samsul) telah dipanggil melakukan pengecaman mayat dan ujian DNA (Asid Deoksiribonukleik) akan dilakukan dan setelah itu, terpulang kepada keluarga mangsa untuk melakukan pengebumian di sini atau dibawa pulang ke Indonesia," katanya ketika ditemui di perkarangan Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang malam ini.

Neni Kurniati berkata pihaknya juga telah menemui isteri dua rakyat Indonesia yang masih tertimbus dan hasil maklumat diperoleh, kedua-dua mangsa berasal dari Sulawesi.

- Bernama

Lihat Komen
ADS