Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Apakah tiada sekelumit iman di hati para pelompat parti ini?'
Diterbitkan:  Nov 13, 2018 9:00 AM
Dikemaskini: 1:06 AM

Selepas pemimpin Umno mengecam wakil rakyat yang melompat parti dengan bidalan langau, seorang ulama PAS pula mengaitkan tindakan terbabit denan iman di hati.

Penceramah terkenal dan anggota Jawatankuasa PAS Selangor Ahmad Dusuki Abd Rani berkata seseorang wakil rakyat yang melompat keluar dari parti dan kerusinya dianggap membawa dosa khianat sehingga ke pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Parti baru yang menerima mereka pula, katanya, adakah akan menerima wakil rakyat terbabit dengan senang hati.

"Apakah tiada sekelumit iman di hati para pelompat parti ini?" katanya melalui satu hantaran di media sosial semalam.

Ahmad Dusuki yang dicalonkan PAS untuk merampas kerusi dewan undangan negeri Kota Anggerik - dan kalah perbezaan lebih 17,000 undi - pada 9 Mei lalu mengulas mengenai tindakan anggota dewan undangan negeri (Adun) Guar Chempedak meninggalkan Umno semalam.

Tindakan itu menjadikan Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail menjadi wakil rakyat bebas dan diumum Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah Ahmad Kassim semalam. 

Kata Ahmad Dusuki semalam berlaku lagi "budaya khianat" di kalangan wakil rakyat dan menggesa "para alim ulama" mengeluarkan hukum mengenai langkah keluar parti tersebut.

Biar pengundi memilih semula

"Apakah dengan mengisytihar (menjadi) Adun atau MP (anggota parlimen) bebas kalian akan dianggap bersih daripada dosa?

"Para alim ulama perlu mempertegaskan hukum terhadap pelompat pelompat parti ini agar tidak menjadi budaya di kalangan mereka yang telah diberi tanggungjawab untuk mewakili pengundi yang mengundi mereka itu.

"Agama ini jelas melarang kalian MP atau Adun melakukan khianat!!! Apa sahaja parti kalian wakili!!" katanya yang kelihatan berang berdasarkan kenyataan dibuatnya itu.

Untuk rekod sejak PRU ke-14 berakhir sejumlah Adun dan MP meninggalkan BN dan menjadi wakil rakyat bebas, atau membentuk gabungan sendiri.

Selepas berlaku krisis dalaman PAS pada 2015 pula beberapa wakil rakyat mereka turut meninggalkan parti berkenaan dan menubuhkan Amanah, atau menyertai parti lain dalam Pakatan Harapan (PH).

Kata Ahmad Dusuki jika ada wakil rakyat yang mahu melompat parti mereka mesti melepaskan kerusi yang dimenangi itu untuk membolehkan pengundi masing-masing membuat pilihan semula melalui pilihan raya kecil.

Beliau yang terkenal dengan siri ceramah mengenai alam barzakh berkata tindakan itu perlu diambil kerana mereka memenangi sesuatu kerusi menggunakan parti asal masing-masing.

"Itu jelas khianat!!!" katanya.

Lihat Komen
ADS