Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Adib masih bergantung beberapa mesin sokongan

Anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim, 24 yang parah dipukul perusuh di hadapan kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, Selangor masih lagi bergantung kepada beberapa mesin sokongan untuk memastikan organ dalamannya dapat dipulihkan pada tahap optima.

Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Datuk Mohammad Hamdan Wahid berkata perkara itu dimaklumkan oleh doktor pakar Insitut Jantung Negara (IJN) yang memantau rapi perkembangan anggota bomba berkenaan sejak dimasukkan ke pusat perubatan itu pada malam 28 Nov lalu.

“Pada hari ini keadaannya masih lagi kritikal tetapi stabil, namun telah banyak menunjukkan perkembangan yang positif dan kami percaya beliau mempunyai kekuatan untuk sembuh semula dengan bantuan serta usaha oleh doktor-doktor pakar IJN.

“Pihak doktor pakar juga menyatakan beberapa peralatan bantuan masih digunakan untuk pastikan fungsi pernafasan, aliran darah dan jantung dapat dipulihkan ke tahap optima,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas Istiadat Pengurniaan Darjah dan Pingat Kebesaran Negeri Pahang Sempena Memuliakan Ulang Tahun Keputeraan Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah di Istana Abu Bakar di Pekan hari ini.

Pada majlis itu seramai 178 individu menerima darjah dan kurniaan pingat yang disempurnakan oleh Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Mohammad Hamdan dikurniakan Darjah Sultan Ahmad Shah (DSAP) yang membawa gelaran Datuk.

Awal bulan ini, doktor telah pun menghentikan mesin sokongan jantung kepada Muhammad Adib apabila jantungnya didapati telah mampu berfungsi sendiri.

Sementara itu beliau turut menasihati orang awam supaya menghindari kawasan rekreasi yang berisiko tinggi terutama pada musim cuti sekolah dan musim tengkujuh ini untuk mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

“Taburan hujan kali ini kami percaya bukanlah seperti 2014, tetapi kami tidak menolak kemungkinan perubahan cuaca itu boleh menyebabkan berlaku kenaikan air pasang dan hujan secara mendadak.

“Sentiasa peka dengan amaran dan arahan yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi serta agensi yang berkenaan berkaitan dengan pengurusan bencana banjir ini,” katanya.

Dalam masa yang sama, katanya cuti lebih 10,000 anggota dan pegawai JPBM di seluruh negara telah dibekukan sementara, sebagai persiapan untuk menghadapi musim tengkujuh dan banjir terutama tiga negeri di pantai timur, Kedah serta Pulau Pinang.

- Bernama

Lihat Komen
ADS