Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MB ingatkan penjawat awam wanita tak berpakaian ketat, berhias lebihan
Diterbitkan:  Jan 4, 2019 4:23 PM
Dikemaskini: 8:24 AM

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob mengingatkan kakitangan awam wanita, terutama yang berkhidmat di Kompleks Kota Darulnaim, Kota Bharu supaya tidak berpakaian ketat, berwangian dan berhiasan melampaui batas.

Katanya, pematuhan kepada aspek pemakaian yang selari dengan garis panduan Islam adalah sebahagian ciri-ciri profesionalisme atau ‘ihtirafi’ yang menekankan kepada akhlak dan integriti.

“Sebagai muslim dan penjawat awam kita hendaklah berakhlak dengan akhlak mulia dan terpuji contohnya melibatkan solat dan pemakaian. Walau sesibuk mana pun kita dalam menjalankan tugas jangan sampai mengabaikan solat.

“Begitu juga dengan pemakaian terutama melibatkan kaum wanita, usahlah berhias sehingga melanggar perintah Allah dalam soal menjaga aurat.

“Pakaian yang ketat, berwangian dan berhias yang melampau hendaklah dijauhkan dan tidak berlaku dalam Kompleks Kota Darulnaim,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia, hari ini.

Ahmad berkata, perkara itu mungkin dianggap biasa oleh sebahagian pihak tetapi sebagai sebuah kerajaan yang meletakkan Islam sebagai dasar, isu penjagaan aurat adalah besar kerana melibatkan keberkatan dalam pentadbiran.

Dalam pada itu, Ahmad berkata, beliau bersyukur dengan prestasi kewangan cemerlang kerajaan negeri apabila akaun semasanya pada penghujung 2018 mencatatkan lebihan RM40.4 juta meningkat daripada lebihan RM38.2 juta pada 2017.

Lihat Komen
ADS