Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Laporan: Guan Eng terkejut pengumuman Azmin
Diterbitkan:  Jan 26, 2019 2:51 PM
Dikemaskini: 6:51 AM

Menteri Kewangan Lim Guan Eng "terkejut" dengan kenyataan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali berhubung penamatan kontrak China Communications Construction Group Ltd (CCCC) sebagai pemaju projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Lim dilapor media sebagai berkata bahawa beliau tidak menolak kemungkinan Mohamed Azmin "tidak dimaklumkan" tentang beberapa perkara tertentu yang diputuskan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berhubung perkara itu sebelum ini.

“Itu saya pun terkejut melihat dia punya pengumuman (penamatan kontrak CCCC), tapi mungkin itu kedudukannya.

“Saya hanya mahu sebut mungkin beliau tidak dimaklumkan hasrat perdana menteri tapi walaubagaimanapun, saya akan bertindak atas arahan Tun (Mahathir),” katanya seperti dipetik Malaysia Gazette.

Lim bagaimanapun enggan mengesahkan sama ada Mohamed Azmin hadir ketika mesyuarat kabinet minggu lalu yang dilaporkan memutuskan pembatalan ECRL.

“Saya tidak mahu sebut macam itu lah, nanti akan dikeluarkan beberapa andaian yang tidak sihat,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

Lim turut berkata pihaknya akan mengeluarkan pengumuman rasmi berhubung perkara itu minggu depan.

Terdahulu, Mohamed Azmin memaklumkan bahawa melalui mesyuarat Kabinet yang diadakan Khamis lalu, kerajaan memutuskan untuk menamatkan kontrak CCCC sebagai pemaju projek ECRL.

Jelas Mohamed Azmin, pembatalan itu dibuat kerana kerajaan tidak mampu menanggung kadar faedah projek tersebut yang hampir mencecah RM500 juta setahun.

Lihat Komen
ADS