Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Ramasamy: Apa beza Maszlee dengan ahli politik Umno?
Diterbitkan:  May 17, 2019 12:58 PM
Dikemaskini: 7:54 AM

Kenyataan Menteri Pendidikan Maszlee Malik yang mengaitkan aspek kuota kaum untuk kemasukan program matrikulasi dengan ketidakadilan ke atas golongan Melayu dalam memohon pekerjaan di sektor swasta adalah mengejutkan, kata Timbalan Ketua Menteri II, Pulau Pinang P Ramasamy.

"Dia berkata selagi sektor swasta, dengan kata lain, majikan Cina terus mengambil pekerja berdasarkan pengetahuan dalam bahasa Mandarin, maka kerajaan akan mengekalkan kuota matrikulasi sekarang.

"Pertama, saya terkejut apabila seorang menteri pendidikan masih terperangkap dengan pemikiran mengikut garis perkauman.

“Apakah perbezaan beliau dengan ahli politik Umno?" katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pemimpin DAP itu berkata jika orang Melayu menghadapi kesukaran dalam mendapatkan pekerjaan di sektor swasta, Maszlee harus menimbulkan perkara itu dengan kabinet.

Semalam, Maszlee berkata keadilan bukan hanya dalam aspek kuota kaum untuk kemasukan program matrikulasi tetapi juga kelayakan dalam memohon pekerjaan.

Bercakap kepada penuntut Universiti Sains Malaysia (USM) ketika sesi soal jawab, beliau memberikan contoh keperluan untuk berbahasa Mandarin sebagai kelayakan untuk mendapatkan pekerjaan.

Maszlee menjawab soalan seorang siswa mengenai kemungkinan melonggarkan sistem kuota bagi kemasukan ke program matrikulasi praunivesiti.

"Kalau kini kita nak ubahkan (matrikulasi), kalau kita kata Malaysia baru maka tak perlu kuota dan sebagainya, sebegitu juga kita kena pastikan bahawa peluang pekerjaan kepada bumiputera tak dinafikan semata-matanya kerana mereka tak boleh (berbahasa) Mandarin," kata menteri itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS