Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
LGBT punca delegasi M'sia undi tolak resolusi ILO- MEF

Perjanjian Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) itu bertujuan memperbaiki hak pekerja yang menghadapi keganasan dan gangguan seksual di tempat kerja.

Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mengambil pendirian sama dengan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) apabila menyebut LGBT sebagai sebab delegasinya mengundi menolak perjanjian antarabangsa Organisasi Buruh Antarabangsa (ILO) yang bertujuan memperbaiki perlindungan terhadap pekerja yang berhadapan keganasan dan gangguan di tempat kerja.

"Ya, majikan Malaysia mengundi menolak konvensyen dan syor-syor (ILO). Kedua-dua konvensyen dan cadangan itu berdasarkan gagasan negara-negara maju serta gagal mengambil kira sensitiviti budaya Malaysia dan Islam sebagai agama rasmi Malaysia.

"Ini tidak boleh ditafsirkan bermaksud MEF merestui sebarang diskriminasi terhadap LGBT khususnya melibatkan keganasan dan gangguan seksual di tempat kerja.

"LGBT berhak dilindungi dan dijaga keselamatannya daripada keganasan dan gangguan seksual di tempat kerja sama seperti pekerja lain," kata Presiden MEF Shamsudin Bardan kepada Malaysiakini.

Pengundian pada 21 Jun itu menyaksikan anggota ILO terdiri daripada pihak kerajaan, persekutuan majikan dan wakil pekerja memberikan mandat yang kuat untuk menerima Konvensyen ILO Mengenai Keganasan dan Gangguan.

Undian itu menyaksikan 439 perwakilan mengundi menerima konvensyen itu dan hanya tujuh undi menentang, dengan 30 berkecuali.

Bagaimanapun, MTUC dan MEF merupakan antara tujuh pihak yang mengundi menentang resolusi itu.

Daripada tujuh undi menentang resolusi, MTUC merupakan satu-satunya badan yang mewakili kesatuan sekerja.

Perwakilan Malaysia yang lain tidak mengundi resolusi tersebut.

Presiden MTUC, Abdul Halim Mansor, yang mengundi menentang resolusi itu memberitahu Malaysiakini semalam bahawa "MTUC dan MEF mengundi kerana mereka memperkenalkan dan memasukkan LGBT (dalam resolusi itu)," katanya.

Naib presiden MEF A Ramadass juga mengundi menentang resolusi itu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS