Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Masjid 200 tahun buka pintu untuk galakkan pemahaman antara agama

Masjid Kapitan Keling yang berusia 217 tahun di Pulau Pinang mengajak orang bukan Islam berkunjung ke rumah ibadat itu esok.

Acara itu diadakan bagi mempromosikan keharmonian antara agama dan menghubungkan umat Islam dan bukan Islam sempena dengan Hari Warisan Dunia Unesco di George Town.

Dalam acara dua hari mulai esok dari jam 9.30 pagi hingga 6 petang, al-Quran dan terjemahan bahasa Inggeris dan Mandarin akan turut diedarkan percuma.

Pelawat juga boleh bertanya pelbagai soalan berkaitan Islam dan dunia Islam.

“Islam ialah agama yang disalah faham dan orang Islam ialah masyarakat yang disalah faham.

“Dengan hadir ke masjid, dengan suasana keindahan dan kerohanian, kami harap orang bukan Islam dapat belajar tentang seni bina lama dan tahu kedudukan Islam dalam masyarakat pelbagai kaum,” kata penganjurnya Kamarudin Abdullah.

 Ketika diwawancara Malaysiakini, Kamarudin sebagai ketua Biro dakwah masjid itu berkata mereka bukan cuba untuk mengislamkan pengunjung tetapi menjelaskan tentang umat Islam.

Sejak acara sebegitu diadakan sejak 1992, Masjid Kapitan Keling kini mampu kira-kira 50 pelancong sehari dan sehingga 3,000 orang semasa acara Hari Warisan Dunia.

Setiap tahun, kira-kira 10,000 orang, kebanyakannya orang Cina, menjejakkan kaki di masjid itu.

Ditanya sama ada beliau turut menggalakkan orang Islam mengunjungi rumah ibadat agama lain, Kamarudin mengiyakannya.

“Tetapi kita harus faham bukan semua orang terbuka dengan lawatan sebegitu lagi, tidak semua orang Islam mahu lakukannya.

“Bagaimanapun untuk permulaan, kita akan lihat orang Islam yang faham akan lakukannya supaya kita boleh berdialog dengan pihak lain,” katanya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS