Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu Uighur: NGO Islam bantah depan kedutaan China

Sekumpulan 30 orang mengadakan bantahan di luar Kedutaan Republik Rakyat China di Kuala Lumpur petang ini bagi menggesa kerajaan China membebaskan semua tahanan Uighur yang ditahan di kem tahanan (concentration camp) di Xinjiang.

Bantahan itu diadakan sempena tahun ke-10 pembunuhan beramai-ramai di Urumqi di wilayah Xianjiang pada 5 Julai 2009.

Dengan memegang kain rentang dan sepanduk, mereka melaungkan "Bebas Uighur" dan "Peduli Uighur" di bawah panas terik matahari pada jam 2.30 petang hari ini.

Tiga wakil daripada kumpulan itu berjalan ke arah bangunan kedutaan dan mengetuk pintu. Bagaimanapun, tidak ada wakil dari kedutaan berkenaan keluar untuk menerima memorandum yang disokong oleh 34 NGO Islam itu.

"Ini merupakan pertemuan yang pertama di sini. Kami akan datang lagi. Kita akan hadir lagi. Kita mohon kerajaan China dan kedutaan di sini jangan bersifat angkuh.

"Kerajaan lain walaupun mereka itu dikirakan sebagai sebuah kuasa, (tetapi) masih sekurang-kurangnya menerima memo yang dihantar," kata Presiden Abim, Mohd Raimi kepada wartawan.

Mohd Raimi menambah mereka akan menjadikan memorandum tersebut sebagai surat terbuka, dan berikrar menggerakkan lebih ramai umat Islam mempertahankan masyarakat Uighur dan memberi tekanan kepada kerajaan China.

Sebanyak 34 NGO Islam menggesa pembebasan segera tahanan Uighur dan menghentikan semua operasi "kem-kem tahanan".

Mereka juga menggesa kerajaan China menghormati hak asasi masyarakat Uighur, termasuk kebebasan beragama dan menghentikan sebarang percubaan untuk memaksa asimilasi budaya.

Sementara itu, Presiden Majlis Perundingan Islam Malaysia (Mapim) Mohd Azmi Abdul Hamid berikrar menggerakkan semua 57 negara Islam untuk memberi tekanan kepada kerajaan China.

"Kita sebagai orang Malaysia, kita hidup harmoni. You kena tengok contoh Malaysia, dan kita orang Islam, you cannot just sit down and biarkan. The muslim will not keep quiet, the muslim will rise up and we will warn china. (Muslim tidak akan berdiam diri, Muslim akan bangun dan kita akan beri amaran kepada China)

"Jika kamu tidak berhenti, kita akan menggerakkan semua 57 negara Muslim. Kamu mesti hentikan kekejaman ini. Jika kamu ingin mempunyai hubungan baik dengan negara-negara Muslim, lebih baik kamu bertindak," kata Mohd Azmi.

 

Beliau menambah mereka akan bertemu kerajaan Malaysia dan menggesa pihak berkuasa tidak berkompromi dengan hak asasi masyarakat Uighur semata-mata demi manfaat ekonomi.

Muhammad Faizal Abdul Aziz, yang juga Setiausaha Agung ABIM, juga menggesa kerajaan China menghentikan "diplomasi " dengan menjemput ahli-ahli politik untuk lawatan percuma di Xinjiang dan menyembunyikan kebenaran mengenai kem "tahanan".

'Promosikan puak pemisah?'

Sementara itu jurucakap akhbar kedutaan China Tang Tang mempersoalkan sama ada peserta demonstrasi itu mempromosikan puak pemisah apabila logo Republik Islam Turkestan Timur (IRET) ditayangkan dalam perhimpunan tersebut.

"Tiada negara akan bertolak ansur dengan keganasan dan perpecahan. Saya percaya bahawa rakyat Malaysia juga tidak akan menyokong mana-mana orang yang terlibat dalam aktiviti keganasan dan puak pemisah di China," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi.

"Namun saya melihat bahawa terdapat satu banner dengan logo Turkestan Timur muncul dalam perhimpunan yang kononnya aman itu. Saya ingin tahu jika mereka menyokong pergerakan kemerdekaan Turkestan Timur?"

"Perhimpunan aman adalah perkara lain, tetapi sokongan terang-terangan untuk aktiviti pemisah adalah konsep yang sama sekali berbeza," katanya.

Tang Tang juga menegaskan kem penahanan di Xinjiang dibina tanpa mengira agama dan bangsa, sebaliknya ia merupakan langkah anti-pengganas dan antikumpulan pemisah oleh kerajaan China.

Beliau menggesa rakyat Malaysia tidak terpengaruh dengan berita palsu yang dilakukan oleh media Amerika atau Barat.

Beliau juga mengalu-alukan mereka melawat ke Xinjiang untuk melihat kehidupan sebenar Cina Muslim, dan "meneroka Xinjiang yang cantik, stabil dan makmur".

Sementara itu, senarai 34 NGO Islam yang menyokong kenyataan bersama bagi membantah kerajaan China adalah seperti berikut:

1. Gabungan rakyat Malaysia untuk Uighur (M4U)

2. Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim)

3. Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah)

4. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

5. Majlis Perundingan Islam Malaysia (Mapim).

6. Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram)

7. Global Peace Mission Malaysia (GPM)

8. Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Syura)

9. Pertubuhan Iqra 'Malaysia

10. Majlis Belia Malaysia (MBM)

11. Persatuan Al-hunafa

12. Maklumat Islam & Foundation Services (IIS)

13. Penyebaran Islamic Society International (IPSI)

14. Persatuan Ulama Malaysia (PUM)

15. Pertubuhan Hijrah Republique Network (HR)

16. Persatuan Darul Fitrah

17. Aid Malaysia Kemanusiaan & Relief (mahar)

18. Pusat Penyelidikan & Maklumat mengenai Islam (Ricoi)

19. Pesekutuan Seruan Islam Selangor dan Wilayah Persekutuan (Jam'iyah)

20. Pertubuhan Salwa Malaysia

21. Penggerak Malaysia.

22. Pertubuhan Muafakat Sejahtera Malaysia.

23. Young Professional

24. Pusat Kecemerlangan Pendidikan Ummah (Pacu)

25. Persatuan Peguam Syarie Malaysia.

26. Pergerakan Belia India Muslim Malaysia (Gepima).

27. Al-Hidayah.

28. Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).

29. Pusat Latihan Ipaksi.

30. Sejagat.

31. Pergerakan Untuk Kewangan Keadilan Malaysia.

32. Grup Sukarelawan Darul Ehsan.

33. Darussyifa.

34. Iman.

Lihat Komen
ADS