Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PKR Perak tolak dakwaan konspirasi jahat jatuhkan Abdul Yunus

Pengerusi PKR Perak, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak menolak dakwaan wujud konspirasi jahat untuk membunuh kerjaya politik exco negeri itu, Abdul Yunus Jamhari ekoran tuduhan cuba minta komisyen bagi permohonan tanah milik kerajaan berkeluasan 93 ekar, baru-baru ini.

Sebaliknya, Farhash menyifatkan kenyataan Abdul Yunus itu sebagai "pelik" dan "bodoh."

"Saya rasa itu kenyataan bodoh daripada Yunus. Tapi kalau dia nak jawab tuduhan terhadap dia dengan satu lagi konspirasi, saya rasa peliklah.

"Saya tak nampak macam mana boleh timbul konspirasi (dalam perkara tersebut), (tetapi saya fikir) dia dah jadi budaya politik, bila ada satu tuduhan, dia (akan) buat lagi satu khilaf dia (dengan tuduhan baru).

"Tapi tak apalah, kita biar polis lakukan siasatan kalau betul wujud salah laku dari pihak exco atau dari pihak bekas pegawainya berhubung dakwaan tersebut," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Farhash berkata demikian mengulas dakwaan bekas pegawai khas Abdul Yunus yang menuduh exco itu cuba meminta "komisen" daripada dua syarikat berkenaan permohonan untuk tanah milik kerajaan berkeluasan 93 ekar.

Pada 13 Julai lalu, Beh Yong Kean membuat satu laporan polis berkenaan dakwaan itu.

Kata Beh, Abdul Yunus juga membocorkan minit mesyuarat kerajaan negeri kepadanya agar dia dapat memulakan proses rundingan dengan dua syarikat itu.

Bagaimanapun Abdul Yunus (gambar, bawah) dalam satu kenyataan menafikan dakwaan tersebut dengan mendakwa wujud konspirasi jahat terhadapnya kerana pendiriannya menyokong Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali pada pemilihan parti yang lalu.

Mengulas perkara itu, Farhash yang juga setiausaha politik kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata sudah menjadi adat politik apabila seorang terpalit dengan satu-satu dakwaan, maka akan menjawab isu itu sebagai suatu konspirasi jahat.

Abdul Yunus mendakwa Yong Kean berdendam kepadanya kerana enggan "meluluskan permohonan tanah" dan menuduh bekas pembantunya itu sebagai "pemilik kilang haram."

Mengulas dakwaan Adun PKR itu, Farhash berkata dalam hal ini tidak timbul soal balas dendam.

"Ini memang adat politiklah (dakwaan wujud konspirasi). Tindakan balas dendam sejak pemilihan? Tindakan balas dendam apa? Apa yang dia buat? Saya tak nampak apa yang dia buat.

"Pemilihan dah lama habis dan isu pemilihan ini dah lama selesai. Jadi, saya tak nampak perkara ini boleh dikaitkan dengan pemilihan dan saya rasa kenyataan itu, kenyataan bodoh dari Yunus," katanya.

Bagaimanapun, Farhash bertegas perkara itu tiada kaitan sama sekali dengan Anwar.

"(Dakwaan konspirasi) Ini tak ada kaitan dengan presiden PKR. Ini saya rasa antara exco terbabit dengan bekas pegawainya dia dan saya lihat ada juga isu dengan timbalan ketua cabang dia.

"Bagaimanapun, saya pandang perkara ini sebagai sangat serius, kalau betul ada ahli PKR di Perak ini terutamanya kepimpinan yang korup saya minta polis jalankan siasatan. Sebab ini bertentangan dengan agenda reformasi yang kita perjuangkan.

"Tak perlu bagi alasan, kalau betul dia tak bersalah biar polis buktikan. Sebab sekarang ini terlalu banyak isu-isu skandal di Perak ini, kita tak nak perkara ini sampai boleh menjejaskan prestasi dan perkhidmatan kita kepada rakyat di Perak ini," jelasnya.

Pagi tadi, Abdul Yunus membuat laporan polis terhadap Ahli Jawatankuasa PKR Parit Buntar, Beh Yong Kean di Ibu Pejabat Polis (IPD) Daerah Kerian di Bagan Serai berhubung perkara ini.


BACA BERKAITAN:

Exco Perak dituduh cuba minta komisyen untuk permohonan tanah

Exco Perak: Tuduhan minta komisen sebab saya sokong Azmin

Lihat Komen
ADS