Paling Popular
Terkini
story images
story images

Kira-kira 500 peserta perhimpunan anti-Lynas berhimpun di Taman Gelora, Kuantan pagi ini bagi membantah keputusan kerajaan melanjutkan lesen terhadap kilang pemprosesan nadir bumi itu.

Perhimpunan yang bermula kira-kira pukul 8 pagi itu menyaksikan peserta yang hadir membawa plakad dan sepanduk yang mengecam langkah kerajaan.

Mereka turut menuntut peletakan jawatan Anggota Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh dan Anggota Parlimen Bentong Wong Tack.

Fuziah dan Wong adalah dua pemimpin dalam PH yang dikenali sebagai tokoh yang lantang dalam kempen anti-Lynas sebelum ini.

Sementara itu peserta yang hadir turut membawa plakad memaparkan karikatur Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dengan tulisan berbunyi 'environmental colonialism'.

Satu lagi plakad mengandungi tulisan kaligrafi Cina dibawa oleh Adun Sungai Pelek dari DAP, Ronnie Liu yang memaparkan mesej sarkastik kepada kerajaan persekutuan.

Rakan-rakan Liu dari DAP, termasuk Wong Tack, Adun Tras Chow Yu Hui dan Adun Tanah Rata Chiong Yoke Kong turut dilihat muncul kemudian.

Hadir sama ialah Adun Teruntum Sim Chon Siang dan Adun Semambu dari PKR, Lee Chean Chung.

Dalam himpunan tersebut, penganjur Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) tampil di atas pentas dengan memaparkan gambar 40 menteri PH, anggota parlimen dan pemimpin yang telah berjanji untuk menutup kilang Lynas.

Kumpulan itu kemudian menyanyikan sebuah lagu dalam dialek Hakka bagi menggesa pemimpin PH melaksanakan ikrar mereka.

Mereka bersurai pada kira-kira pukul 9.30 pagi.

Semalam, Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd Noor Yusof Ali mengesahkan tiada sebarang kebenaran diberikan untuk penganjuran perhimpunan tersebut.

Beliau berkata ini berikutan kegagalan penganjur memenuhi syarat yang ditetapkan termasuk mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa tempatan.


 

[Berita penuh menyusul]

Lihat Komen
ADS