Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Zahrah Abd Wahab Fenner dan anak lelakinya Abdulazeez Wan Ruslan diarah ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini untuk menghadapi sejumlah 37 pertuduhan rasuah melibatkan RM5.7 juta.

Zahrah dan Abdulazeez dilihat tenang ketika meminta dibicarakan di hadapan Hakim Azura Alwi.

Zahrah menghadapi 33 pertuduhan melibatkan RM5,718,000 manakala anak lelakinya dikenakan empat pertuduhan yang melibatkan RM160,000, dengan semua tuduhan dibuat di bawah Akta SPRM dan Kanun Keseksaan.

Bagi 28 pertuduhan yang dibuat di bawah Seksyen 17 (a) Akta SPRM, Zahrah, 60, dituduh menerima wang tunai berjumlah RM5,279,000 sebagai balasan kepada beliau untuk antara lain meluluskan permohonan menjalankan program seperti Online Networking Entrepreneurs Suruhanjaya Syarikat Malaysia (ONE SSM) dan Karnival Usahawan Muda (YPo) di negeri Kedah, Pulau Pinang, Perlis, Pahang, Terengganu, Kelantan, Melaka, Kuala Lumpur, Johor, Sarawak dan Sabah.

Dalam 28 tuduhan ini, Zahrah juga dituduh antara lain menerima wang untuk meluluskan permohonan beberapa syarikat yang dilantik untuk program pengiklanan papan iklan SSM di Kedah, Melaka, Perak dan Johor.

Satu pertuduhan yang dibuat di bawah Seksyen 23 (1) Akta SPRM menuduhnya menggunakan kedudukannya ketika itu sebagai CEO SSM untuk memperoleh RM279,000 untuk anak lelakinya Abdulazeez, sebagai balasan memilih harga yang dipetik oleh seorang individu bernama Mohd Fadzly Abdul Hamid bagi menjalankan projek di mana Abdulazeez mempunyai kepentingan langsung.

Dua pertuduhan yang dibuat di bawah Seksyen 28 (1) (c) Akta SPRM mendakwa bahawa beliau bersubahat membantu Abdulazeez menerima RM85,000 sebagai balasan kepadanya untuk meluluskan permohonan oleh Fixme Coach Sdn Bhd dan Kelab Sukan Kecerdasan Myfit.

Permohonan Fixme Coach adalah berkaitan dengan aplikasi untuk membuat persediaan Usahawan Rangkaian Dalam Talian (ONE Portal) manakala Kelab Sukan Kecerdasan Myfit adalah untuk menganjurkan SSM BizRun 2018.

Baki dua dakwaan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan menuduh Zahrah, dalam kapasiti sebagai penjawat awam, menerima barang berharga dalam bentuk wang sebanyak RM75,000 tanpa pertimbangan, dari dua syarikat, Big Dataworks Sdn Bhd dan Prima Arenaniaga Sdn Bhd, yang berkaitan dengan tugas rasmi beliau.

Dia didakwa telah menerima RM75,000 bagi pihak NGO milik Abdulazeez, Skateboarding Development Malaysia Plt.

Berhubung dengan Abdulazeez, dua dakwaan terhadapnya di bawah Seksyen 16 (a) (A) Akta SPRM menuduhnya menerima RM85,000 sebagai bayaran untuk memastikan kelulusan ibunya, Zahrah untuk permohonan oleh Fixme Coach dan Kelab Sukan Kecerdasan Myfit.

Baki dua pertuduhan, mengikut Seksyen 109 dibaca dengan Seksyen 165 Kanun Keseksaan, menuduh dia bersekongkol dengan Zahrah untuk mendapatkan RM75,000 daripada Big Dataworks dan Prima Arenaniaga tanpa pertimbangan.

Kesalahan tersebut didakwa dilakukan antara Disember 2015 hingga Januari tahun ini.

Azura membenarkan ikat jamin RM300,000 dengan dua penjamin untuk Zahrah dan RM70,000 dengan seorang penjamin untuk Abdulazeez.

Sekiranya disabitkan bersalah, Zahrah dan Abdulazeez bakal menghadapi hukuman penjara maksimum 20 tahun, dan denda tidak kurang daripada lima kali suapan yang terlibat atau RM10,000, yang mana lebih tinggi.

Selepas pengakuan tidak bersalah kedua-dua mereka dicatatkan, Timbalan Pendakwa SPRM Allan Suman Pillai memohon mahkamah mengenakan ikat jamin sebanyak RM1 juta dengan dua penjamin bagi kedua-dua tertuduh, disebabkan keseriusan tuduhan itu.

Pillai juga memohon untuk kedua-dua kes Zahrah dan Abdulazeez didengar bersama.

Peguam Hamidi Mohd Noh, yang mewakili Zahrah dan Abdulazeez, memohon ikat jamin dikurangkan kerana pelanggannya bukan personaliti politik.

Peguam itu menegaskan tidak ada alasan untuk menetapkan ikat jamin RM1 juta kerana kedua-dua tertuduh itu tidak berisiko melarikan diri memandangkan kesediaan mereka menyerahkan pasport mereka kepada mahkamah.

"Risiko melarikan diri rendah kerana mereka (Zahrah dan Abdulazeez) sanggup menyerahkan pasport mereka.

"Lagipun, imigresen (dasar) kini mempunyai kawalan mutlak yang membolehkan pihak berkuasa menghalang individu tertentu daripada meninggalkan negara, "kata Hamidi.

Peguam itu mengingatkan mahkamah bahawa ikat jamin bukan untuk menghukum tertuduh sebelum perbicaraan bermula tetapi hanya untuk memastikan kehadiran mereka terhadap prosiding.

"Kita mesti berhati-hati dengan menetapkan ikat jamin yang tinggi yang tidak melibatkan angka orang ramai untuk mengelakkan daripada mewujudkan satu trend yang akan menjadi sukar (untuk membatalkan)," katanya.

Hamidi berkata bahawa Zahrah hanya bersara dari jawatannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif SSM dua hari lalu dan dia juga mengalami tekanan darah tinggi yang memerlukannya untuk menghadiri temujanji dengan doktornya.

Peguam itu juga mengatakan bahawa Abdulazeez tidak lagi mempunyai pendapatan kerana perniagaannya telah musnah akibat siasatan terhadapnya dan kini perlu menjaga isterinya dan anak perempuannya yang masih kecil.

"Oleh itu saya meminta mereka (Zahrah dan Abdulazeez) hanya boleh membayar jaminan RM70,000 untuk Zahrah dan RM30,000 untuk Abdulazeez," katanya

Azura membenarkan ikat jamin RM300,000 dengan dua penjamin untuk Zahrah dan RM70,000 dengan seorang penjamin untuk Abdulazeez.

Hakim menetapkan 26 Nov untuk sebutan kes.

Semalam, dilaporkan bahawa Zahrah akan dibawa ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini untuk menghadapi beberapa dakwaan rasuah.

Dalam satu kenyataan, SPRM berkata Zahrah akan dituduh bersama Abdulazeez.

"SPRM telah mendapatkan persetujuan daripada Peguam Negara untuk mendakwa kedua-dua mereka," kata kenyataan itu sambil menambah bahawa Zahrah dan anaknya telah dipanggil ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya pada pukul 2 petang semalam untuk melengkapkan siasatan.

Lihat Komen
ADS