Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Peruntukan RM75j diagih ke sekolah pondok, tahfiz

Kerajaan hari ini menyerahkan peruntukan sebanyak RM75 juta kepada sekolah pondok dan pusat tahfiz berdaftar bagi memperkasa serta memperkukuh institusi pendidikan agama terbabit ke arah lebih cemerlang.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof berkata peruntukan daripada belanjawan 2019 dengan jumlah RM25 juta kepada tahfiz dan RM50 juta kepada sekolah pondok itu diagihkan sebagai komitmen kerajaan memastikan pembangunan institusi terbabit terus lestari dan diberi perhatian sepenuhnya.

Beliau berkata peruntukan yang memberi manfaat kepada 617 institusi tahfiz dan 130 pondok berdaftar itu boleh digunakan untuk tujuan yang ditetapkan seperti pendidikan, keselamatan, kesihatan serta kebersihan.

"Sebagai institusi yang memainkan peranan penting dalam melahirkan modal insan terpuji, kerajaan sangat komited dalam memastikan pembangunannya terus lestari selari dengan situasi semasa permintaan masyarakat terhadap institusi tersebut.

"Peruntukan ini diharap dapat dimanfaatkan sebaiknya mengikut tujuan ditetapkan termasuk menaik taraf kemudahan prasarana agar kedua-dua institusi itu tidak terus diberi persepsi negatif," katanya semasa berucap pada majlis penyerahan peruntukan tersebut di Putrajaya hari ini.

Mujahid berkata komitmen kerajaan terhadap pembangunan institusi pondok dan tahfiz adalah satu agenda berterusan apabila Belanjawan 2020 mengumumkan peruntukan dalam jumlah yang sama bagi kedua-dua institusi itu, tahun hadapan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS