Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

KES SRC |  Mahkamah menolak permohonan pendakwaan untuk membicarakan Najib dalam prosiding impeachment susulan dikatakan memberi keterangan bercanggah berhubung tandatangannya pada dokumen SRC.

Menurut Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali, percanggahan yang dikatakan pihak pendakwaan itu boleh dimaafkan kerana Najib telah memberi penjelasan mengenainya.

Kata Mohd Nazlan beliau berpendapat percanggahan yang didakwa itu tidak dapat disimpulkan sebagai perbezaan ketara dan ia tidak serius.

Hakim kemudian mengarahkan pihak pendakwaan menyambung proses soal balas ke atas Najib.

Terdahulu, mahkamah hari ini membenarkan prosiding impeachment (mencabar kredibiliti saksi) dimulakan terhadap Najib Razak kerana didakwa memberi keterangan bercanggah mengenai tandatangannya dalam perbicaraan kes SRC International.

Ini selepas hakim Nazlan pada awal hari ini membenarkan permohonan oleh pihak pendakwaan untuk memulakan prosiding itu yang mencabar wibawa Najib sebagai saksi.

Permohonan untuk mencabar kredibiliti Najib dibuat pagi ini oleh DPP V Sithambaram, yang mengatakan Najib telah menyediakan versi berbeza dalam keterangannya kepada SPRM dan kepada mahkamah.

Ini berkaitan beberapa dokumen berkaitan SRC International, yang kini dipertikaikan Najib di mahkamah, berkata beliau meragui kesahihan tandatangan yang menyerupai tandatangannya di atas kertas itu.

Menurut Sithambaram, Najib memberitahu SPRM secara berbeza semasa siasatan, di mana MP Pekan mengaku kepada penyiasat bahawa beliau telah melihat dokumen tersebut dan menandatanganinya.

Perintah pindah RM32j dana SRC

"Pada masa ini, saya ingin memohon impeachment (prosiding mencabar kredibiliti) terhadap saksi ini (Najib) di bawah Seksyen 145 (1) dan Seksyen 155 (c) Akta Keterangan," kata Sithambaram.

Antara dokumen yang kini dipertikaikan Najib mengenai kesahihan tandatangannya termasuk perintah perbankan untuk memindahkan RM32 juta daripada akaun SRC kepada dua syarikat lain pada 29 Disember 2014; minit mesyuarat daripada Menteri Kewangan Diperbadankan yang mengarahkan supaya dana SRC digunakan; kelulusan untuk SRC mendapatkan pinjaman tambahan sebanyak RM2 bilion daripada Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP).

Untuk rekod, Najib memberi keterangan dari kandang saksi sebagai saksi pembelaan yang pertama. Beliau juga merupakan saksi ke-58 untuk memberikan bukti dalam pendengaran perbicaraan kes jenayah terhadapnya yang memasuki hari ke-66 hari ini.

Pasukan pembelaan Najib dalam prosiding sebelumnya memfailkan permohonan untuk memanggil seorang saksi pakar dari Australia untuk memeriksa dokumen di mahkamah. Permohonan itu dijadualkan didengar oleh Nazlan esok.

Sithambaram mengemukakan bahawa Najib sendiri semasa pemeriksaan balas pagi ini bersetuju bahawa terdapat percanggahan antara kenyataan dan keterangannya di mahkamah.

"Sehingga kenyataan SPRM dilihat oleh yang arif, rakan saya yang bijaksana (peguam bela) tidak boleh mengecewakan permohonan saya kepada mahkamah untuk melihat kenyataan itu.

"Lebih-lebih lagi (apabila) tertuduh sendiri bersetuju terdapat percanggahan antara keterangannya (di mahkamah) dan kenyataan SPRM," katanya.

Sementara itu, peguam bela Muhammad Shafee Abdullah menuduh pendakwaan cuba menghalang rancangan mereka untuk mendapatkan seorang saksi pakar bagi memeriksa dokumen yang dipertikaikan itu.

Setelah mendengar penghujahan daripada kedua-dua pihak, Nazlan memutuskan bahawa permohonan pendakwa memiliki merit dan membenarkan prosiding mencabar kredibiliti saksi bermula.

Hakim kemudian memerintahkan untuk pendengaran prosiding bermula selepas makan tengah hari hari ini.

Mohd Nazlan menerima permohonan agar Najib dibicarakan (impeachment) kerana memberikan keterangan bercanggah semasa memberi kenyataan kepada mahkamah dan SPRM.

"Selepas melihat kepada hujah-hujah yang diberikan, saya mendapat permohonan pihak pendakwaan untik memulakan proses impeachment ke atas tertuduh berhubung dakwaan percanggahan dalam kenyataan tambahan saksi dan kenyataan diberikan kepada SPRM bukan tanpa merit," kata hakim itu.

Menurut beliau mahkamah mahkamah akan ditunjukkan mengenai kenyataan yang didakwa mengandungi percanggahan berkenaan dan bagaimana perkara itu akan berjalan.

[Baca berita penuh]

Ringkasan kes Najib berhubung dana SRC RM42 juta

Najib Razak berdepan 7 tuduhan berkaitan dana RM42 juta melibatkan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB

  • 1 tuduhan salah guna kuasa
  • 3 tuduhan pecah amanah
  • 3 tuduhan pengubahan wang haram

 

Lihat Komen
ADS