Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pelajaran Jawi: Borang persetujuan ibu bapa diedar di sekolah vernakular

Sekolah dibuka semula pada tahun baru ini dan salah satu perubahan sukatan pelajaran yang paling banyak dibicarakan adalah buku teks Bahasa Melayu Tahun 4 untuk sekolah vernakular yang kini sedang digunakan.

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sebelum ini menetapkan garis panduan yang menyerahkan kepada ibu bapa untuk menentukan tentang pengajaran tulisan Jawi di sekolah vernakular.

Operasinya dikendalikan dengan mengedarkan borang pilihan persetujuan kepada ibu bapa pada awal tahun sekolah. 

Jika lebih daripada separuh ibu bapa bersetuju dengannya, halaman tiga muka surat tersebut akan dimasukkan ke dalam pelajaran.

Setelah menerima pendapat daripada ibu bapa, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) akan memutuskan perkara tersebut dan menyerahkan respons kolektif kepada jabatan pendidikan daerah masing-masing. Sekiranya tiada PIBG, Lembaga Pengelola Sekolah (LPS) akan mengambil langkah untuk membuat keputusan.

Borang tersebut yang dilihat oleh Malaysiakini bertajuk "Pelaksanaan Pengenalan Tulisan Jawi Dalam Kurikulum Mata Pelajaran Bahasa Melayu Untuk Murid Tahun 4 Di Sekolah Jenis Kebangsaan Mulai Tahun 2020".

Ibu Bapa atau penjaga boleh tandakan "setuju" atau "tidak setuju" dengan pelaksanaan pelajaran untuk anak mereka.

 

Diperiksa dengan beberapa sekolah Tamil mendapati bahawa kesemua mereka telah menerima borang sebelum sekolah bermula pada 2 Januari dan sejak itu diedarkan salinannya kepada ibu bapa murid Tahun 4.

Ibu bapa diberi masa 14 hari untuk menyerah semula borang tersebut di sekolahnya.

Antara sekolah Tamil dihubungi oleh Malaysiakini adalah SJKT St Teresa Convent (Taiping), SJKT Serdang, SJKT Jalan Lobak (Seremban), SJKT Highlands (Klang) and SJKT Jalan Fletcher (Kuala Lumpur).

"Kami menerima borangnya beberapa hari sebelum sekolah bermula dan bila sekolah dibuka kami mengedarkan. Kami telah pun memberi kepada kesemua ibu bapa," kata Timbalan Pengerusi PIBG SJKT St Teresa Convent R Subramaniam.

Beberapa SJKC masih tidak terima borang

Pemeriksaan dengan empat buah sekolah rendah Cina, bagaimanapun mendapati dua daripadanya masih menunggu borang pilihan persetujuan daripada kementerian manakala lagi satu sekolah baru menerimanya.

Bila dihubungi, AJK PIBG SJKC Kheow Bin (Kuala Lumpur) Michael Koid berkata beliau masih belum melihat borang itu.

"Kami belum menerima borang itu. Jika, kami terima borang, kami akan edarkan," katanya kepada Malaysiakini.

Seperti juga, AJK PIBG SJKC Mun Choong, Ong U Chin memberitahu bahawa dia tidak berpengetahuan dengan borang diberikan kepada ibu bapa murid Tahun 4.

Seorang guru dari tahun ketiga sekolah rendah Cina di Lembah Klang, yang enggan memperkenalkan diri kerana jawatan sebagai penjawat awam memberitahu Malaysiakini bahawa sekolah itu hanya menerima borang tersebut pada hari Selasa (7 Jan) dan akan mengagihkannya kepada ibu bapa esok (8 Jan).

Sementara itu, Pengerusi PIBG SJKC Hwa Lien 3 (Taiping) Ooi Cheng Cheng memberitahu Malaysiakini bahawa sekolahnya telah mengedarkan borang kepada ibu bapa pada hari Isnin minggu ini.

"Kami meminta ibu bapa Tahun 4 untuk menghadiri dan kami (mengagihkan) borang di dewan sekolah. Sebelum ini, kami telah pun memberitahu mereka tujuan perhimpunan pada Isnin ini.

"Beberapa daripada mereka telah memberi balik borang itu," kata Ooi.

Pelajar selain darjah 4 turut diagihkan borang

Di beberapa sekolah Tamil, wakil PIBG mengesahkan dengan Malaysiakini bahawa borang tersebut juga diagihkan kepada ibu bapa di mana anaknya bukan daripada Tahun 4.

Subramaniam, anaknya belajar di SJKT St Teresa dan SJKT Kamunting (Perak) tetapi tiada siapa yang belajar dalam Tahun 4, masih diminta mengisi borang itu.

"Mereka (kementerian) berkata bahawa borang hanya kepada murid Tahun 4, tapi beberapa sekolah mengedarkan borang itu kepada murid Tahun 1,2 dan 3.

"Mereka memberi kepada semua [...} dan meminta ibu bapanya untuk mengisi borang itu," katanya.

Seorang bapa kepada murid Tahun 1 di SJKT Jalan Fletcher (Kuala Lumpur) memberitahu bahawa beliau juga diminta untuk mengisi borang persetujuan.

Sementara itu, R Kannan merupakan AJK Gabungan Seni Khat Action Team (Sekat), sebuah badan yang sebelum ini berkempen menentang pengenalan tulisan Jawi, mempersoalkan kekeliruan yang terdapat dalam pengedaran borang itu.

"Penulisan Jawi hanya sepatutnya diperkenalkan kepada pelajar pada Tahun 4.

"Jadi kenapa kementerian mengedarkan borang persetujuan kepada pelajar pada Tahun 6 (dan tahun-tahun lain)?" tanya beliau.

Malaysiakini telah menghubungi KPM untuk mendapatkan penjelasan.

Lihat Komen
ADS