Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur hari ini menyangkal beberapa mesej tular sebagai tidak sah yang mendakwa bahawa dua hakim disahkan positif Covid-19.

Pengarah Mahkamah Kuala Lumpur, Ahmad Kamar Jamaludin ketika dihubungi mengeluarkan penafian mengenai perkara tersebut.

Beliau diminta menentukan kesahihan mesej-mesej tersebut yang ditularkan menerusi aplikasi WhatsApp sejak pagi ini.

"Wasalam. Maklumat tidak betul. Tidak ada seorang pun di MKL (Mahkamah Kuala Lumpur) yang terkena (terkena) Covid-19, " katanya dalam satu mesej ringkas pada hari ini.

Antara mesej tular menerusi kumpulan WhatsApp itu mendakwa seorang hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, bersama jurubahasa mahkamah, telah diuji positif Covid-19 dan seluruh kawasan mahkamah tinggi itu dikatakan sedang dikuarantin.

Mesej lain yang disebarkan melalui WhatsApp mendakwa seorang lagi hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur disyaki dijangkiti Covid-19 dan sedang menjalani ujian lanjut.

Pemeriksaan oleh Malaysiakini di salah satu bilik mahkamah mendapati pintunya dikunci pada petang ini.

Terdapat makluman bercetak pada kertas bersaiz A4 yang ditampal di pintu mahkamah, menggesa peguam dan orang awam memakai topeng muka sepanjang masa apabila hadir di bilik mahkamah tersebut.

Gambar notis berkenaan telah menjadi tular dalam talian.

Sementara itu, Ahmad Kamar menjelaskan pada masa ini terdapat arahan untuk semua prosiding kamar dijalankan di mahkamah terbuka.

Prosiding dewan merujuk kepada perkara-perkara mahkamah yang dijalankan di ruang hakim dan bukannya mahkamah terbuka.

Mengikut salinan surat daripada Istana Kehakiman, Putrajaya kepada semua hakim mahkamah tinggi, pesuruhjaya kehakiman serta hakim mahkamah sesyen dan hakim majistret di Semenanjung Malaysia, mereka diarahkan untuk menjalankan semua pengurusan kes dan menyebut di mahkamah terbuka dan bukannya dalam kamar.

Surat bertarikh 6 Mac yang ditandatangani oleh Hakim Mahkamah Persekutuan Mohd Zawawi Salleh yang menjalankan fungsi dan tugas Ketua Hakim Negara Malaya itu juga mengarahkan mahkamah untuk mengosongkan semua timbang tara kes (untuk perbicaraan menyelesaikan kes-kes pengadilan sivil) sehingga pemberitahuan selanjutnya.

Surat tersebut menunjukkan arahan berkenaan telah dipersetujui selepas perbincangan dengan Ketua Hakim Negara, yang tidak dinamakan dalam surat tersebut. Pada masa ini, Ketua Hakim Negara ialah Tengku Maimun Tengku Mat.

Malaysia sedang berhadapan gelombang kedua penyebaran Covid-19 kerana jumlah kes yang disahkan di negara ini telah melonjak kepada 55, terutamanya disebabkan kes sebaran tempatan yang melibatkan pesakit Kes Nombor 26. 

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS