Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Polis minta PBT hadkan waktu operasi Pasar Borong KL

Polis akan memohon pihak berkuasa tempatan (PBT) agar mengehadkan waktu operasi Pasar Borong Kuala Lumpur bagi mengawal jarak dan pergerakan orang ramai.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Mazlan Lazim berkata cadangan itu merupakan satu daripada usaha-usaha untuk merendahkan potensi jangkitan wabak Covid-19.

"Polis akan mencadangkan PBT agar dihadkan waktu operasi dan juga mengehadkan bilangan pekerja dalam pasar tersebut. Tambahan, ketika ini, bilangan pelanggan yang berkunjung ke pasar adalah kurang berbanding sebelum ini. Jadi, tiada keperluan untuk letakkan ramai pekerja," katanya pada sidang media di Balai Polis Sri Murni, di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau berkata terdapat kira-kira 2,000 pekerja di 440 gerai di pasar tersebut pada satu-satu masa dan pengurangan mereka adalah bagi memberikan ruang dan menjarakkan kedudukan mereka.

"Kita tidak mahu mereka terlalu rapat. Harus ada 'social distancing' (jarakkan sosial). Ini belum lagi masuk bilangan pembeli yang berkunjung ke pasar ini," katanya.

Beliau berkata orang ramai diminta supaya mengehadkan pergerakan dan keluar rumah sekiranya perlu sahaja seperti membeli barangan keperluan.

Secara keseluruhannya, lebih 3,000 pegawai dan anggota polis sekitar Kuala Lumpur dikerahkan bagi melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

- Bernama

Lihat Komen
ADS