Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Wang peribadi kami bagi tujuan renovasi rumah’
Diterbitkan:  Mar 31, 2020 5:53 PM
Dikemaskini: 9:53 AM

Sebahagian besar wang tunai yang dicuri dari kediamannya di Petaling Jaya adalah untuk kerja-kerja pengubahsuaian rumah, kata bekas menteri Syed Sadiq Syed Abdul Rahman.

Sambil memberi pecahan wang berkenaan, Ketua Pemuda Bersatu itu, dalam satu hantaran jawatan media sosial, berkata RM90,000 adalah miliknya manakala RM50,000 milik ibunya dan RM70,000 milik bapanya.

Beliau juga mengakui pecahan yang tidak berikan itu tidak mencukupi nilai RM250,000 yang dilaporkan dicuri, Syed Saddiq berkata, bahawa ini adalah hanya anggaran.

"Sebab itu, saya kata biar polis siasat.

"Semasa polis tanya, saya kata maksimum ialah RM250,000. Tetapi perlu sahkan dengan ibu bapa saya kerana juga terjejas.

"Sebab itu dalam laporan polis rasmi, ia (menyatakan) 'anggaran'," katanya, sambil menambah bahawa jumlah yang disebut dalam laporan media berbeza daripada RM200,000 hingga RM250,000.

Tambahan pula, Syed Saddiq berkata ibu bapanya juga membuat laporan polis berasingan berhubung perkara itu.

Dalam hantaran di media sosialnya, bekas menteri berusia 27 tahun itu berkata beliau dan keluarganya tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan.

“Saya dan keluarga tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan.

“Malahan kami sendiri yang membuat laporan polis berkenaan kehilangan wang. Sekiranya benar duit itu duit haram, kenapa harus kami laporkannya?” soalnya.

“Wang tersebut merupakan wang peribadi milik saya serta ibu bapa.

“Majoriti wang itu dikeluarkan bagi tujuan renovasi rumah yang kami miliki bersama. Selainnya adalah untuk tujuan peribadi,” katanya.

Syed Saddiq berkata memandangkan beliau tidak memiliki rumah, mereka memutuskan untuk membeli bersama.

“Sampai sekarang saya tidak memiliki sebuah rumah. Dengan itu saya, Abuyah & Mama mengambil ketetapan untuk membeli rumah bersama.

“Dan saya berhasrat ingin pindah ke rumah tersebut selepas siap renovasi. Rumah belum siap renovasi, peralatan elektronik & perabot semua belum dibeli lagi,” katanya.

Beliau mengulas laporan SPRM yang menggesa suruhanjaya itu untuk menyiasat bekas menteri itu.

Syed Saddiq berjanji untuk bekerjasama dengan polis dan SPRM, dan menyatakan bahawa beliau tidak akan berkompromi mengenai subjek integriti.

Sementara itu, ahli parlimen Muar itu berkata beliau telah mengarahkan pegawainya untuk memfailkan laporan polis dan memulakan tindakan terhadap mereka yang memfitnahnya dan keluarganya mengenai isu tersebut.

Semalam, adalah dilaporkan bahawa Syed Saddiq mendapati wang itu didapati hilang kira-kira jam 7 malam pada Sabtu lalu.

"Tiada sebarang kesan umpil dan keadaan rumah dan bilik kemas.

"Peti besi milik saya telah saya tetapkan kod rahsia dan hanya orang tertentu sahaja yang tahu di mana saya simpan," katanya dalam laporan polis itu.

Beliau juga menafikan laporan awal bahawa wang itu milik Bersatu.

Lihat Komen
ADS