Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Uncle Kentang perjelas kenapa dua dipenjara kerana memancing semasa PKP
Diterbitkan:  Apr 5, 2020 3:32 PM
Dikemaskini: 7:32 AM

Aktivis sosial Kuan Chee Heng yang juga dikenali dengan nama julukan Uncle Kentang memperjelaskan kisah di sebalik usahanya membantu membebaskan dua lelaki dari Sungai Siput yang dikenakan hukuman tiga bulan penjara ketika mahu memancing semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Kuan pada hantaran Facebooknya berkata kedua-dua lelaki itu sendiri yang memohon mahkamah untuk dihantar ke penjara.

Ini katanya lagi kerana mereka dilaporkan tidak dapat membayar denda atas kesalahan melanggar PKP, yang jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda RM1,000 atau penjara sehingga enam bulan, atau kedua-duanya sekalu.

"Mahkamah boleh memenjarakan mereka dengan mudah untuk tempoh yang lebih singkat untuk memberi amaran.

"Tetapi kedua-dua mereka adalah pesalah berulang kali dan mereka yang minta dipenjarakan," kata Kuan.

"Selepas menimbangkan pensabitan mereka sebelum ini dan desakan mereka untuk hukuman penjara, mahkamah mengeluarkan hukuman maksimum penjara untuk mengurangkan beban pihak berkuasa untuk mengawasi mereka," katanya.

Dokumen mahkamah menjelaskan, Chin Chee Wei, 45, dan Chong Poh Wah, 56, ditahan pada hari Khamis ketika membonceng motosikal dengan alat memancing.

Menurut Sin Chew Daily, lelaki itu memberitahu mahkamah bahawa mereka biasa mendapat upah harian sebanyak RM100 tetapi telah kehilangan punca pendapatan kerana PKP.

Lelaki itu berkata mereka merancang menangkap ikan untuk kegunaan mereka sendiri.

Kuan berkata pada mulanya dia dihubungi untuk membantu membayar denda RM2,000 dan memastikan pembebasan mereka dari penjara.

"Kami berjaya menghubungi sesetengah orang di Sungai Siput dan keseluruhan cerita itu berbeza daripada apa yang dilaporkan," katanya.

Menjelaskan lanjut, Kuan berkata sebenarnya dalam kes dua lelaki memancing itu "pihak berkuasa tidak begitu keras."

"Majistret betul-betul menyekat mereka supaya mereka boleh mematuhi PKP dan mengurangkan kehadiran mereka di khalayak ramai di mana mereka mempunyai keyakinan sebelumnya dan pesalah berulang kali.

"Ia menjadikan orang ramai lebih selamat dengan menjauhkan mereka, jika mereka mengembara, mereka mungkin pengangkut Covid-19," katanya.

Di bawah Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan ) 2020, semua perjalanan tidak penting di Malaysia tidak dibenarkan sehingga PKP ditarik balik.


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

Lihat Komen
ADS