Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Budak Rohingya 13 tahun direman 7 hari langgar PKP

Seorang kanak-kanak lelaki Rohingya berusia 13 tahun ditahan reman selama tujuh hari oleh polis Ampang Jaya kerana didakwa melanggar perintah kawalan pergerakan (PKP) sebelum dia didakwa di mahkamah semalam.

Peguam, Collin Arvind Andrew memberitahu Malaysiakini bahawa beliau hairan mengapa pihak polis perlu menahan reman kanak-kanak lelaki itu selama seminggu.

Peguam itu berkata, beliau hanya bertemu kanak-kanak berkenaan sebelum dia dihadapkan ke mahkamah Majistret Ampang semalam, setelah dimaklumkan mengenai kes itu oleh Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR).

"Satu perkara yang perlu diberi perhatian, dia tidak dituduh dengan sebarang kesalahan Imigresen dan sebagainya. Dia juga pada masa ini berdaftar dengan UNHCR," katanya.

Beliau berkata, mengambil kira status tahana itu sebagai seorang kanak-kanak, pihak polis hanya perlu mengeluarkan ikat jamin.

Dalam kes itu, Collin berkata anak guamnya, yang tidak dinamakan kerana masih di bawah umur, ditahan polis tidak jauh dari rumahnya di Pandan Mewah pada jam 6.30 petang, 15 April lalu.

Menurut beliau, kanak-kanak itu ditahan sebelum reman selama tujuh hari dikeluarkan bagi membantu siasatan kerana melanggar PKP.

Collin juga mendakwa kanak-kanak itu digari bersama tahanan dewasa lain ketika dibawa ke mahkamah pagi semalam.

Beliau berkata anggota polis kemudian membuka gari anak guamnya selepas diberitahu perbuatan itu adalah salah.

"Namun, ia sepatutnya dari awal tidak berlaku. Terdapat peruntukan di bawah Akta Kanak-Kanak di bawah umur tidak boleh digari dan patut dipisahkan daripada tahanan dewasa yang lain," katanya.

Collin berkata kanak-kanak itu didakwa semalam mengikut Seksyen 3 (1) Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah Di Dalam Kawasan jangkitan)  2020,  di mana dia mengaku bersalah.

Majistret mengarahkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menyediakan laporan akhlak mengenai kanak-kanak berkenaan sebelum hukuman dijatuhkan, dan mengenakan ikat jamin sebanyak RM500 dengan dua penjamin.

'Ambil pendekatan lain dalam kes babitkan kanak-kanak'

Sementara itu, aktivis kanak-kanak Hartini Zainudin menggesa pihak berkuasa agar lebih berhati-hati ketika menangani kes melibatkan kanak-kanak.

Dalam hantaran di Facebook mengenai kes itu semalam, Hartini berkata kanak-kanak itu tidak mempunyai bapa dan tinggal bersama ibunya yang tidak dapat keluar mencari sumber pendapatan akibat PKP.

Beliau mendakwa keadaan itu menyebabkan kanak-kanak itu terpaksa keluar dari rumah kerana terdesak untuk mencari sumber pendapatan bagi menyara keluarganya.

Hartini berkata, kanak-kanak itu dibebaskan selepas dua individu membayar ikat jamin sebanyak RM500.

"Polis boleh saja memberi amaran lisan kepada budak lelaki itu dan membebaskannya.

"Sekiranya anda dapat membantu, beritahu kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengeluarkan arahan agar tidak mendakwa kanak-kanak dalam keadaan seperti ini sepanjang PKP dan selepas PKP. 

"Sekiranya ada tuduhan boleh dikenakan terhadap kanak-kanak itu, tolong tarik balik," katanya.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Noor Azmi Yusoff ketika dihubungi enggan mengulas mengenai kes tersebut dan tuduhan bahawa polis menggari kanak-kanak berkenaan.

Beliau berkata peguam dan aktivis yang membangkitkan isu itu boleh membuat laporan polis, atau mengajukan permintaan tertulis untuk mendapatkan respons pihak polis mengenai kes tersebut.

"Minta aktivis itu buat laporan. Peguam juga boleh buat laporan. Kerana, jika ini adalah fitnah, kami akan ambil tindakan," katanya sambil menambah pihaknya hanya akan melayan permintaan daripada mereka yang mempunyai lokus standi dalam kes tersebut .

[Baca berita asal]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

Lihat Komen
ADS