Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tuduhan salah guna kuasa pada Najib cacat, kata peguam bela

KES SRC NAJIB | Tuduhan terhadap Najib Razak berhubung kes SRC International bernilai RM42 juta adalah cacat, justeru memadai untuk bekas perdana menteri itu dibebaskan, kata pihak pembelaan.

Peguam bela utama Najib, Muhammad Shafee Abdullah, semasa berhujah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini berkata kecacatan dalam tuduhan tersebut menimbulkan prejudis kepada tertuduh dengan mengelirukannya semasa mempersiapkan pembelaannya.

Peguam itu merujuk kepada penyalahgunaan caj kuasa yang dijelaskan mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, yang menuduh Najib menggunakan kedudukannya sebagai perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu agar kerajaan meluluskan dua jaminan bagi pinjaman berjumlah RM4 bilion dari Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) kepada SRC International Sdn Bhd (SRC) sebagai balasan untuk dia menerima balasan sebanyak RM42 juta.

Pihak pendakwa berkata Najib melakukan kesalahan itu melalui dua mesyuarat kabinet yang berasingan antara Ogos 2011 dan Februari 2012.

Dana sebanyak RM42 juta yang didakwa dari SRC, dikatakan masuk ke akaun peribadi Najib melalui tiga transaksi berasingan iaitu RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta antara Disember 2014 dan Februari 2015.

Shafee berpendapat penyalahgunaan caj kuasa menimbulkan dua kesalahan berasingan. Pertama katanya didakwa penyalahgunaan kuasa berkaitan dengan mesyuarat kabinet pertama pada Ogos 2011 yang meluluskan jaminan pemerintah pertama, dan kedua, mesyuarat kabinet lain pada Februari 2012 yang meluluskan jaminan kerajaan kedua.

Jaminan kerajaan pertama adalah untuk tahap pertama pinjaman RM2 bilion dari KWAP ke SRC, sementara jaminan kedua adalah untuk pinjaman fasa kedua sebanyak RM2 bilion dari dana kepada bekas anak syarikat 1MDB.

Shafee seterusnya berpendapat tidak seperti satu penyalahgunaan caj kuasa yang menuduh Najib melakukan kesalahan itu kerana RM42 juta, tertuduh dikenakan tiga tuduhan pecah amanah (CBT) berasingan yang masing-masing menjadi RM27 juta, RM5 juta dan RM10 juta.

Peguam itu berpendapat keadaan ini harus menjadikan keseluruhan pertuduhan itu terbatal kerana pelanggaran peraturan terhadap duplikat, keadaan di mana satu tuduhan mengandungi lebih dari satu transaksi.

[Baca berita penuh]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 

Lihat Komen
ADS