Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis tahan suami isteri, rampas dadah bernilai lebih RM100,000

Polis Perak menahan sepasang suami isteri dipercayai pengedar dadah dan merampas pelbagai jenis dadah seberat 6.75 kilogram bernilai lebih RM110,000 dalam operasi di Kampung Muhibbah, Buntong di Ipoh pada 11 Jun lepas.

Timbalan Ketua Polis Perak Goh Boon Keng berkata pasangan terbabit yang masing-masing berumur lingkungan 30-an dan 40-an ditahan sepasukan pegawai dan anggota daripada Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Ibu Pejabat Polis Kontinjen Perak di Desa Rishah di situ.

“Pemeriksaan ke atas suspek tidak menemukan sebarang barang salah dan mereka kemudian dibawa ke rumah mereka di Kampung Muhibbah pada hari sama untuk siasatan lanjut.

“Pemeriksaan di rumah juga tidak menemukan barang salah, tetapi pemeriksaan lanjut ke atas kenderaan milik suspek di rumah itu menemukan dadah jenis heroin seberat 6,202 gram dan methamphetamine seberat 549 gram,” katanya pada sidang media di Ipoh hari ini.

Susulan itu, polis menyita sebuah kereta jenis BMW, barang kemas dan wang tunai berjumlah RM2,100 dengan nilai sitaan keseluruhan RM26,050.

Menurutnya, suspek dipercayai membekalkan dadah kepada penagih di sekitar bandar raya ini dan bekalan heroin yang dirampas boleh digunakan oleh 8,200 penagih sementara methamphetamine pula untuk kegunaan 5,500 orang.

Goh berkata lelaki yang bekerja sebagai pemandu lori itu mempunyai beberapa rekod kesalahan lampau antaranya mencuri kenderaan dan memiliki senjata api manakala isterinya yang merupakan seorang peniaga kedai runcit tidak mempunyai sebarang rekod lampau.

“Lelaki itu ditahan reman selama enam hari sehingga Rabu ini manakala isteri suspek direman selama empat hari sehingga hari ini mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata bagi tempoh Januari hingga 12 Jun lepas, JSJN Perak telah menahan 3,990 orang bersabit dadah dengan rampasan pelbagai jenis dadah bernilai kira-kira RM13.7 juta.

-Bernama

Lihat Komen
ADS