Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MTUC gesa k'jaan ganti skim i-Lestari KWSP dengan pakej bantuan B40
Diterbitkan:  Jun 19, 2020 3:33 PM
Dikemaskini: 7:33 AM

Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) menggesa kerajaan menangguhkan skim pengeluaran KWSP di bawah program i-Lestari dan menggantikannya dengan pakej rangsangan untuk pekerja B40.

Gesaan itu hadir selepas Ketua Pegawai Eksekutif KWSP Tunku Alizakri Alias menyatakan kebimbangan pencarum kehabisan wang simpanan dengan cepat.

"Kami agak bimbang kerana sebilangan pencarum telah menghabiskan Akaun 2 mereka setelah dua bulan. Itu hanya RM1,000 di Akaun 2 (jika mengeluarkan RM500 sebulan selama dua bulan)," kata Tunku Alizakri seperti dipetik oleh The Edge semalam.

Setiausaha Agung MTUC, J Solomon berkata situasi ini membuktikan amaran mereka sebelum ini, bahawa golongan yang paling memerlukan simpanan pada usia tua akan paling menerima kesan dari pengeluaran KWSP Akaun 2 di bawah program i-Lestari.

"Hakikatnya kebanyakan pekerja ini memerlukan subsidi RM500 sebulan untuk bertahan hidup dengan banyak yang kehilangan pekerjaan atau mengambil potongan gaji yang besar.

"Sehubungan itu, MTUC menggesa kerajaan menukar skim ini kepada bantuan tunai RM500 sebulan untuk pekerja B40 dengan segera. Ini akan membantu pekerja B40 menyimpan wang simpanan KWSP mereka untuk usia tua mereka," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dia mengatakan bahawa kerajaan dapat mencari dana untuk melaksanakan pakej bantuan itu melalui rizab, atau dengan mengurangkan biaya operasi dan jumlah perbelanjaan di GLC dan jabatan kerajaan.

Menurut KWSP, sebahagian besar dari 4.1 juta permohonan untuk pengeluaran Akaun i-Lestari 2 adalah dari kumpulan B40.

Solomon berkata, skim i-Lestari perlu segera ditangguhkan, sebelum lebih ramai pekerja kehilangan simpanan jangka panjang mereka.

"Beban akan ditanggung oleh kerajaan untuk menjaga kumpulan ini ketika mereka berusia dan tidak mempunyai simpanan yang cukup untuk menolong mereka atau anak-anak yang mampu mengurus mereka.

"Akibatnya kita akan menghadapi masalah sosial yang besar," katanya.

Lihat Komen
ADS