Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isu Jata Negara: Tiada kompromi terhadap 'tindakan tidak patriotik', kata KDN
Diterbitkan:  Jun 29, 2020 3:43 PM
Dikemaskini: 7:43 AM

Kerajaan tidak akan berkompromi terhadap mana-mana pihak yang melakukan "tindakan tidak patriotik" berhubung Jata Negara.

Dalam satu ciapan di Twitter, Kementerian Dalam Negeri (KDN) berkata, Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin telah mengarahkan pihak polis menjalankan siasatan segera berhubung isu itu.

"Kerajaan tidak akan berkompromi terhadap mana-mana pihak yang melakukan tindakan yang tidak patriotik dan bertanggungjawab ini.

"PDRM telah diarahkan oleh YB Menteri KDN @dhzhamzah untuk segera menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang didapati bersalah," ciap Twitter rasmi KDN itu, hari ini.

Laman sosial KDN itu turut memuat naik ciapan Twitter berhubung kenyataan Hamzah yang telah mengarahkan pihak berkuasa menjalankan siasatan berhubung perkara itu.

Menurut kenyataan menteri dalam negeri itu, Seksyen 3 (1) (a) Akta Lambang dan Nama 1963 menetapkan adalah menjadi kesalahan bagi mereka meniru lambang Kerajaan Persekutuan itu.

Kenyataan itu dipercayai merujuk kepada gambar kulit buku Rebirth: Reformasi, Resistance, and Hope in New Malaysia yang didakwa menghina Jata Negara.

Dalam perkembangan sama, hari ini Pemuda Umno bersama-sama Pemuda PAS, Pemuda MCA dan Pemuda MIC hadir ke ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi bagi membuat satu laporan polis berhubung kulit buku itu

Laporan polis itu dibuat oleh Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Mohamed Nizham Abdullah Hamidi pada kira-kira jam 1 tengah hari tadi.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki mendesak pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap pihak berkenaan.

"Perbuatan ini jelas menggambarkan betapa penulis buku seolah-olah merendah-rendahkan martabat Jata negara dan menghina lambang rasmi kedaulatan negara.

"Pergerakan Pemuda Umno Malaysia dengan ini mendesak agar pihak penulis, penyunting dan penerbit buku ini disiasat dan diambil tindakan tegas oleh pihak berkuasa jika benar terbukti wujud motif untuk berlaku biadab dan menghina lambang rasmi negara," katanya dalam satu kenyataan.

Nada sama juga turut disuarakan Ketua Puteri Umno, Zahida Zarik Khan yang menyifatkan ia satu penghinaan bukan saja pada negara, tetapi juga Yang di-Pertuan Agong.

"Semua maklum Jata Negara adalah lambang rasmi yang turut digunakan oleh Yang di-Pertuan Agong.

"Jadi perbuatan menghina ini secara tidak langsung seolah-olah tidak menghormati dan cuba memijak-mijak institusi tertinggi negara," katanya.

Lihat Komen
ADS