mk-logo
Berita
Wan Saiful: Dr M berkeras tolak Anwar sebagai PM
Diterbitkan:  Jul 11, 2020 8:34 PM
Dikemaskini: 12:40 PM

Ahli majlis tertinggi Bersatu, Wan Saiful Wan Jan mendedahkan bahawa bekas pengerusi parti itu Dr Mahathir Mohamad tidak pernah mahu melihat Anwar Ibrahim menggantikannya sebagai perdana menteri.

Menerusi sebuah esei, Wan Saiful berkata Mahathir telah menyatakan secara jelas hasratnya dalam pelbagai pertemuan dengan kepimpinan Bersatu.

"Dalam pelbagai perbincangan dan mesyuarat tertutup selepas PRU14 yang dihadiri oleh penulis sendiri, Mahathir bersikap tegas dan konsisten bahawa beliau tidak mahu melihat Anwar menggantikannya sebagai perdana menteri walaupun kenyataan dibuat di hadapan umum.

"Bagi Mahathir, Anwar adalah individu yang tidak akan memperjuangkan orang Melayu atau mempertahankan hak istimewa yang diberikan kepada kaum Melayu oleh Perlembagaan Persekutuan.

"Mahathir juga percaya bahawa rancangan Anwar dapat digagalkan jika tiga parti besar Melayu - Bersatu, Umno dan PAS - disatukan sehingga kerajaan baru yang dipimpin Melayu dapat dibentuk — menghapuskan DAP yang dikuasai oleh Cina dan PKR yang berbilang kaum dalam Pakatan Harapan, "kata Wan Saiful.

Wan Saiful mendakwa Anwar menggunakan pendekatan "pasif agresif" terhadap Mahathir - dari satu sudut, Anwar akan menggambarkan dirinya tidak mahu tergesa-gesa menuntut peralihan kuasa, dan pada masa sama enggan menghentikan tuntutan penyokongnya.

"Sikap" pasif agresif "ini yang ditunjukkan oleh Anwar ... melemahkan pentadbiran Pakatan Harapan dan menambah persepsi bahawa (gabungan itu) berpecah belah," katanya.

Kenyataan Wan Saiful dikemukakan dalam sebuah esei sepanjang 54 halaman yang diterbitkan dalam siri "Trends in Asia" oleh Iseas- Yusof Ishak Institute, Volume 10, 2020.

Wan Saiful di bahagian awal tulisannya mengakui penglibatan langsung dalam esei berkenaan, dan pandangan peribadi yang bias mungkin timbul daripada tulisan berkenaan.

Rancangan dimulakan awal 2019

Secara keseluruhan, esei tersebut memberikan gambaran mendalam mengenai keputusan Bersatu sebelum kerajaan Pakatan Harapan tumbang, terutama apa yang dilakukan Mahathir, yang disebut sebanyak 93 kali dalam artikel itu.

Sebagai perbandingan, tokoh-tokoh penting tidak begitu ketera disebut. Mereka termasuk Muhyiddin Yassin disebut 25 kali, diikuti oleh Azmin Ali (lima kali) dan Hamzah Zainuddin (empat kali).

Sebilangan besar bahagian pertama esei itu menggambarkan kegelisahan orang Melayu terhadap kerajaan PH, yang dilihat dikuasai oleh "parti bukan Melayu" seperti DAP dan PKR.

Ini, ditambah dengan pertelingkahan berterusan tentang bilakah Mahathir harus mengundurkan diri untuk membolehkan Anwar menggantikannya, yang menyebabkan serangkaian peristiwa yang mengakibatkan Bersatu keluar daripada PH.

Menurut Wan Saiful, Majlis Tertinggi Bersatu, yang dipengerusikan oleh Mahathir pada bulan Mac atau April 2019 telah memutuskan bahawa Anggota Parlimen Larut, Hamzah Zainuddin harus memulakan dialog antara Bersatu, Umno dan PAS mengenai kemungkinan kerjasama.

Wan Saiful juga mendakwa Mahathir kemudian meminta kongres kebangsaan menunjukkan kemampuannya untuk menyatukan orang Melayu, yang akhirnya menghasilkan Kongres Maruah Melayu yang diadakan pada 6 Oktober 2019.

"Mahathir menyampaikan ucaptama, setelah itu dia berdiri di atas pentas sambil diapit oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa, melambangkan pertemuan tiga parti utama Melayu di bawah pimpinannya.

"Bagaimanapun, Anwar tidak diundang hingga saat-saat terakhir, dan tidak hadir," katanya.

Wan Saiful menyifatkan Kongres Maruah Melayu sebagai "buah pertama" kerjasama rahsia antara Bersatu dengan Umno dan PAS, dengan peranan aktif dilakukan Mahathir.

Di sebalik tabir

Pada dasarnya, Mahathir, kata Wan Saiful, telah berjaya keluar dari Harapan untuk "memeluk" Umno dan PAS pada kongres itu, walaupun mereka merupakan musuh politik.

"Mungkin yang paling penting, setelah berjaya menempa Muafakat Nasional dan meremehkan PH, terutama di kalangan orang Melayu, baik pemimpin Umno dan PAS menerima pelawaan Bersatu - melalui Hamzah Zainuddin seperti yang dijelaskan sebelumnya - untuk membincangkan penyatuan parti-parti Melayu.

"Ini adalah langkah penting kerana walaupun di depan umum Umno dan PAS menggambarkan Bersatu sebagai musuh, di belakang tabir, rundingan sedang berlangsung di peringkat tertinggi.

"Pemimpin Umno dan PAS tidak hanya berkomunikasi dengan Bersatu melalui Hamzah, mereka juga menjalin hubungan baik dengan Mahathir sendiri, dengan secara peribadi mengunjunginya beberapa kali untuk perbincangan peribadi," kata Wan Saiful.

Mengenai peristiwa pada bulan Februari sebelum kerajaan PH tumbang, Wan Saiful mengatakan bahawa Mahathir telah "berubah fikiran" untuk bekerjasama dengan Umno dan memberi laluan kepada Anwar semasa mesyuarat majlis tertinggi Bersatu pada 23 Februari.

Hingga saat itu, menurut Wan Saiful, para pemimpin Bersatu berada dalam tanggapan bahawa Mahathir berusaha untuk membentuk kerajaan baru yang dipimpin orang Melayu.

Kemasukan Muhyiddin

Mengenai peranan Muhyiddin dalam pertukaran kerajaan, Wan Saiful berkata Muhyiddin terpaksa memegang jawatan sebagai pemangku pengerusi Bersatu pada 24 Februari setelah Mahathir mengosongkan jawatan tersebut dan jawatan perdana menteri pada hari yang sama.

Sebagai pemangku pengerusi Bersatu, Muhyiddin membuat keputusan untuk melaksanakan keputusan yang diambil oleh majlis tertinggi Bersatu sehari sebelumnya untuk mengeluarkan parti itu daripada PH.

"Isu paling mendesak yang harus beliau tangani pada hari itu adalah hakikat bahawa, dengan pengunduran Mahathir sebagai perdana menteri dan PH masih memegang majoriti di parlimen, pintu tiba-tiba terbuka lebar bagi Anwar untuk mendakwa bahawa dia mempunyai sokongan yang cukup untuk menggantikan Mahathir,"katanya.

Menurut Wan Saiful, Muhyiddin memberitahu mesyuarat dengan pemimpin Bersatu pada 3 Mac bahawa langkah ini bagi "menyelamatkan" parti itu daripada menerima Anwar sebagai perdana menteri, yang merupakan situasi yang "tidak diinginkan oleh Mahathir atau Bersatu".

Mengenai bagaimana Muhyiddin menjadi perdana menteri, Wan Saiful mengatakan Muhyiddin telah mendapat sokongan daripada Mahathir pada bulan Februari.

Ini, kata Wan Saiful, memberi lampu hijau untuk Muhyiddin dicalonkan sebagai perdana menteri dan mengembalikan rancangan asal untuk mewujudkan kerajaan yang dipimpin orang Melayu.

Keesokan harinya, Muhyiddin mendapat sokongan dan angka yang diperlukan untuk membentuk kerajaan baru.

Wan Saiful mengakhiri tulisannya dengan menyatakan bahawa kerajaan PH tumbang disebabkan oleh usaha Bersatu untuk melindungi kepentingan Melayu, pragmatisme parti dan kegagalan PH "menyesuaikan diri dengan realiti politik", yang mana perlu mengutamakan kepentingan Melayu terlebih dahulu sebelum melakukan pembaharuan institusi.

"Dari keseluruhan episod ini, jelas bahawa mana-mana parti politik atau gabungan yang mahu memerintah Malaysia tidak mampu mengabaikan sentimen di kalangan penduduk majoriti.

"Di luar 'Bangsar-bubble', orang Melayu tidak bersedia untuk agenda kesamarataan yang dianggap diperjuangkan oleh DAP dan sedikit sebanyak oleh PKR," katanya.

Lihat Komen
ADS