Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Al Jazeera: Program 101 East bukan dalam kategori filem perlu lesen Finas
Diterbitkan:  Jul 22, 2020 11:30 PM
Dikemaskini: 3:30 PM

Pengurusan agensi berita antarabangsa Al-Jazeera menegaskan hari ini bahawa program mingguan '101 East' tidak memerlukan lesen dari Perbadanan Pembangunan Filem Nasional (Finas) sebelum dihasilkan.

Ini kerana, katanya, program berkenaan bukan dalam kategori filem yang memerlukan lesen.

"Al Jazeera menegaskan bahawa, menurut definisi Finas sendiri, program hal ehwal semasa mingguan 101 East tidak termasuk dalam kategori filem yang memerlukan lesen," kata pasukan perhubungan awam Al-Jazeera di Twitter.

Kenyataan itu juga berkongsi mesej dari pengarah urusan Al Jazeera bahasa Inggeris, Giles Trendle yang membantah percubaan pihak berkuasa Malaysia untuk mengetahui sama ada episod kontroversinya yang bertajuk "Locked Up in Malaysia's Lockdown" dilesenkan oleh Finas sebelum dihasilkan.

"Kerana tidak dapat mempertikaikan integriti kewartawanan kami, kami yakin pihak berkuasa kini berusaha melakukan tuntutan baru ini dengan mendakwa kami tidak memiliki lesen yang wajar," kata Giles.

"Kami tidak percaya ini adalah hujah yang boleh diterima.

"Malah, kami percaya ia bertentangan dengan garis panduan yang diterbitkan sendiri oleh pihak berkuasa," kata Giles lagi.

Finas pada hari Isnin mengatakan bahawa siasatan awalnya mendapati bahawa Al Jazeera tidak mempunyai lesen yang diperlukan untuk menghasilkan dokumentari berkenaan.

Kenyataan itu dikeluarkan sehari selepas Menteri Komunikasi dan Multimedia Saifuddin Abdullah mengatakan kementeriannya akan menyemak sama ada dokumentari itu dilesenkan oleh Finas sebelum dihasilkan.

Beberapa pakar sebelum ini memberitahu Malaysiakini bahawa penguatkuasaan Seksyen 22 (1) Akta Finas 1981 mengenai syarat pelesenan boleh memberi implikasi yang luas kerana definisi filemnya yang luas.

Subseksyen berikutnya menyatakan bahawa lesen boleh ditolak tanpa alasan yang diberikan dan pelanggaran boleh mengakibatkan hukuman penjara maksimum dua tahun, denda maksimum RM50,000 atau kedua-duanya.

Awal bulan ini, Al-Jazeera telah mengeluarkan dokumentari berdurasi 25 minit yang mengecam layanan terhadap warga asing tanpa dokumen ketika Malaysia mengambil langkah mengatasi wabak Covid-19 di negara ini.

Putrajaya mengecam dokumentari itu dan menyifatkannya sebagai berat sebelah.

Polis sebelum ini mengesahkan akan memanggil beberapa pihak berkuasa yang berkaitan untuk mengesahkan beberapa perkara dari segi kelulusan dan kebenaran yang diberikan dalam penghasilan dokumentari tersebut.

Lihat Komen
ADS