Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Khairy: K'jaan akan putuskan jika kemudahan pelupusan Lynas jejas sumber air

Putrajaya berjanji akan membuat keputusan yang sewajarnya sekiranya mendapat tahu lokasi kemudahan pelupusan kekal (PDF) Bukit Ketam seluas 202 hektar Lynas Malaysia boleh mencemarkan sumber air bagi penduduk di Kuantan, Pahang.

Jaminan itu diberikan oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin setelah mengambil maklum sistem perparitan di Bukit Ketam, kawasan PDF yang dicadangkan yang terletak berhampiran sempadan Pahang-Terengganu, dihubungkan dengan Sungai Kuantan, yang juga merupakan lokasi loji rawatan air Kobat.

"Memang ada kajian yang kita telah buat telah menunjukkan ada alur air yang mengalir ke Sungai Ara dan seterusnya ke Sungai Kuantan, di mana ada kawasan pengambilan air di Empangan Kobat," katanya kepada Dewan Rakyat hari ini.

"Itulah sebabnya penting untuk Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) yang teliti dan telus dilakukan," katanya kepada Fuziah Salleh (PH-Kuantan).

Tambah Khairy, ia penting untuk menentukan apakah tadahan air yang merupakan sumber air kepada penduduk di Kuantan akan terjejas.

Fuziah sebelum itu bertanya bagaimana kerajaan akan menangani isu itu jika residu pembersihan air (WLP) bocor keluar dari laman PDF di Bukit Ketam yang boleh menyebabkan pencemaran di loji rawatan air di Kobat, Kuantan.

Khairy berkata, kerajaan negeri Pahang sedang dalam proses mewartakan tanah Bukit Ketam seluas 202.35 hektar sebagai lokasi pelupusan industri.

"Mesyuarat Atomic Licensing Board (AELB) 28 Julai lalu telah meluluskan cadangan tapak tersebut tertakluk kepada kelulusan Radialogy Impact Assessment (RIA), EIA dan lain-lain keperluan pihak PBT yang berkaitan," katanya.

Kerajaan telah mengarahkan Lynas untuk memulakan PDF untuk residu WLP pada Mac 2021. Jika gagal, lesen Lynas boleh ditarik semula.

Berhubung perkembangan lain, Khairy mengusulkan agar Lynas dapat melanjutkan penelitian dan pengembangannya untuk mengkomersialkan kondisioner tanah yang disebut CondiSoil, yang telah dilarang oleh kabinet pada Februari.

Katanya, berdasarkan CondiSoil ini terbukti dapat meningkatkan pengeluaran tanaman seperti jagung dan padi.

Dia mengatakan kajian di lapangan tidak menemukan pencemaran radioaktif dalam penggunaan CondiSoil, baik untuk sayuran dan tanaman, di darat mahu di dalam air.

"Sehingga sisa dipindah ke PDF pada Julai 2021, mungkin boleh kita teruskan dengan R&D tersebut, jika kita dapati R&D untuk sisa WLP betul-betul boleh diguna, sebagai CondiSoil tersebut, apa salahnya sekiranya tidak ada kesan bahaya, radioaktif dan sebagainya?" katanya.

Fuziah, bagaimanapun, memperingatkan kesannya dengan mengambil kira bahawa WLP adalah karsinogen yang dapat bertahan 14,000 tahun jika menyelinap ke sistem makanan dan di daratan.

Dia mengatakan bahawa kerajaan PH melarang Lynas R&D untuk mengkomersialkan CondiSoil berdasarkan alasan ini.

Untuk itu, Khairy mengatakan dia serius terhadap keselamatan dan kesihatan rakyat dan setiap keputusan yang dibuat oleh kerajaan akan berdasarkan kajian ilmiah.

Lihat Komen
ADS