mk-logo
Berita
Zuraida: Kerajaan PN tak akan laksanakan pilihan raya k'jaan tempatan
Diterbitkan:  Aug 6, 2020 11:47 AM
Dikemaskini: 3:47 AM

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak akan mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan, kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Zuraida Kamaruddin.

Bagaimanapun, Zuraida masih berpendirian pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan memberi banyak kelebihan, termasuk meningkatkan kualiti ahli majlis tempatan.

Bercakap di Dewan Rakyat, Zuraida mengatakan bahawa kerajaan tempatan (PBT) dan masyarakat belum bersedia untuk pelaksanaannya.

"Kerajaan PN tidak akan laksanakan pilihan raya kerajaan tempatan, yang saya juga lihat (merupakan) satu perkara drastik.

"Masyarakat dan PBT kita tak bersedia," katanya dalam sesi pertanyaan menteri.

Bulan lalu Zuraida memberitahu Dewan Rakyat bahawa kertas pilihan raya kerajaan tempatan akan dibentangkan pada pertengahan 2021 untuk persetujuan kabinet. Ketika ini, Pada masa ini, jawatankuasa dasar dan operasi sedang mengkaji idea tersebut. Kajian juga sedang dijalankan.

Bagaimanapun, sekutu PN dari Umno, PAS, dan GPS menyuarakan bantahan terhadap idea itu, dan Zuraida kemudian berkata beliau akan akur jika Putrajaya tidak bersetuju.

Pengkritik pilihan raya kerajaan tempatan mendakwa bahawa sistem itu akan menimbulkan ketegangan kaum terutamanya di kawasan bandar, yang dikatakan kerana terdapat lebih banyak orang Cina daripada orang Melayu.

Zuraida dalam ucapannya hari ini, bagaimanapun, berpendapat bahawa pilihan raya kerajaan tempatan sudah diadakan di "negara-negara dunia ketiga" seperti Rwanda dan Uganda, yang mewujudkan ahli majlis yang sangat berkemampuan.

"Kita tidak semestinya mengikut model mereka, tetapi jika ada pilihan raya kerajaan tempatan, standard dewan sama dengan menteri, dan mereka dapat berhujah di forum antarabangsa," katanya.

Kata Zuraida, di bawah sistem sekarang di mana ahli majlis adalah pelantikan politik, kurang daripada 10 peratus daripada 3,000 ahli majlis yang berkualiti.

Dia mengatakan bahawa kementeriannya telah menetapkan syarat bahawa ahli majlis mestilah penduduk tempatan yang mempunyai kelayakan.

"Tetapi ini pun tidak dapat dilaksanakan," katanya.

Sebagai pengganti, Zuraida mengatakan kementeriannya akan berusaha untuk meminda Undang-Undang Kerajaan Tempatan untuk membolehkan majlis tempatan melaksanakan dasar yang diperjuangkan oleh kementerian itu.

Namun, dia mengatakan bahawa ia perlu mendapat persetujuan kerajaan negeri masing-masing melalui mesyuarat majlis daerah yang dihadiri oleh menteri besar dan ketua menteri.

Zuraida juga menambah bahawa kerajaan negeri kurang tekad untukm melaksanakan dasar baru.

Salah satu contoh katanya ialah cadangan menaikkan cukai taksiran, yang rata-rata tidak dinaikkan selama 20 tahun di seluruh negara.

Kata Zuraida, ia menyebabkan kerajaan tempatan kehilangan jutaan pendapatan yang mereka boleh peroleh jika kadar cukai taksiran disemak semula.

Selain itu, kata Zuraida, ia juga dapat mengelakkan kerajaan tempatan bergantung pada dana dari persekutuan.

Lihat Komen
ADS