Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Inovasi Malaysia harus ditingkatkan untuk mengatasi cabaran-cabaran pemulihan pasca-Covid. 

Apabila kita melihat kembali waktu yang genting ini, kita mungkin akan menghargai peluang unik yang diberikan oleh Covid-19 untuk meningkatkan beberapa infrastruktur warisan serta membuktikan pada masa hadapan yang Covid-19 memudahkan pertumbuhan baharu dalam ekonomi digital.

Di dunia 4IR, maklumat digital dan data raya akan berfungsi sebagai bahan bakar yang menggerakkan ekonomi baharu. 

Masyarakat akan menikmati akses desentralisasi ke semua yang ada di dalamnya – sebuah realiti baharu yang memberi peluang untuk mengubah permainan, namun ia juga akan menimbulkan kebimbangan yang serius.

MDEC, yang bertugas untuk mengawasi digitalisasi negara, harus memenuhi tanggungjawabnya untuk mengintegrasikan masyarakat digital ke satu platform yang bersepadu, berkhidmat dengan cekap, memastikan lalu lintas bergerak lancar di rangkaiannya serta menjamin semua anggota masyarakat dilayan secara adil.

Aspek utama visi Malaysia 5.0 adalah untuk membangun infrastruktur digital dengan gabungan-gabungan pihak berkepentingan, baik di dalam kerajaan dan di seluruh syarikat swasta. 

"Perikatan ekonomi" ini adalah gabungan ekonomi yang akan berkhidmat kepada masyarakat untuk membantu penghijrahan mereka ke era digital.

Kami melihat banyak inisiatif hebat dari pelbagai agensi, yang dirancang untuk merangsang pertumbuhan Fintech sebagai alat untuk mempercepat penerapan ekonomi digital.

MDEC akan menyokong inisiatif ini dengan menyediakan kerangka kerja bersepadu di mana mereka dapat beroperasi dengan mudah dan menjimatkan kos di seluruh ekosistem digital nasional.

Malaysia 5.0 jika dilaksanakan dengan betul, akan berfungsi sebagai landasan untuk ekonomi digital bergerak.

Sekiranya ini kedengaran seperti perkara yang sukar untuk dicapai oleh negara seperti Malaysia, maka ia akan hanya menggariskan betapa pentingnya untuk merancang sesebuah sistem yang memenuhi kekuatan persaingan kita sendiri, seperti dalam Teknologi Kewangan Islam (Islamic Fintech) misalnya, di mana Malaysia boleh berusaha untuk memainkan peranan dalam memimpin industri yang sedang meningkat naik ini.

Malaysia 5.0 diinspirasikan daripada inisiatif Masyarakat 5.0 yang diilhamkan oleh Jepun, mencadangkan penempatan masyarakatnya di pusat teknologi, di mana teknologi melayani masyarakat dan bukan sebaliknya.

Hal ini juga memungkinkan pengelolaan sistem baharu yang bakal membuat perubahan, seperti Fintech, untuk memastikan bahawa keuntungan dapat diperoleh secara adil di seluruh masyarakat tanpa berat sebelah.

Untuk mencapainya, Malaysia 5.0 perlu menjadi pengantara di dalam Pasaran Digital, Bank,Syarikat Fintech dan menjadikannya saling berhubung untuk perkhidmatan awam dan rakan niaga komersial.

Akses saluran-omni ini akan mewujudkan ketersambungan, perkhidmatan dan hubungan yang diperlukan untuk membina sebuah ekonomi digital yang menyokong semua anggota masyarakat, terutamanya PKS, yang paling terdedah kepada kesan peralihan digital.

Roda ekonomi digital

Malaysia 5.0 tidak hanya membantu dalam membawa penyokong baharu dalam roda ekonomi digital, tetapi juga berfungsi sebagai hab berpusat untuk kerajaan menyediakan pengawasan undang-undang dan perkhidmatan awamnya.

Hasilnya akan meningkatkan kecekapan yang lengkap serta pengawasan menyeluruh yang terbentuk dalam sebuah sistem bersepadu.

Di kawasan di mana kita menikmati kekuatan persaingan, seperti Islamic Fintech, Malaysia 5.0 meletakkan Malaysia di pasaran global bank, syarikat insurans, syarikat telekomunikasi, dan lain-lain – yang menyediakan perkhidmatan digital Islam.

Sudah tentu saya orang yang pertama mengakui bahawa kita masih jauh untuk memimpin dunia sebagai sebuah ekonomi inovasi, tetapi langkah pertama untuk menuju kemajuan di jalan ini adalah dengan menyedari perlunya inisiatif seperti Malaysia 5.0 bagi membina kerangka nasional yang merangsang dan menyokong ekonomi digital masa hadapan.

Sekarang merupakan masa yang sangat tepat untuk kita berfikir secara kreatif dan melaksanakan perubahan besar.

Sekiranya kita dapat menyatukan objektif ini, maka kita boleh berharap untuk pulih semula daripada wabak ini serta melonjak ke arah inovasi yang akan melayani generasi era digital pada masa hadapan.

Perikatan ekonomi benar-benar boleh menjadi sebuah perikatan yang melayani semua rakyat Malaysia dalam tujuan bersama untuk pemulihan, kemajuan, dan kesejahteraan.


DR RAIS HUSSIN merupakan pengerusi Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS