Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PRN Sabah: Global Bersih gesa tempoh kempen lebih panjang
Diterbitkan:  Aug 13, 2020 10:32 PM
Dikemaskini: 2:32 PM

Badan reformasi pilihan raya, Global Bersih menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memastikan sistem pengundian dapat dilaksanakan dan tempoh kempen yang mencukupi bagi pengundi yang berada di luar negara pada pilihan raya negeri Sabah akan datang.

"Secara khusus, Global Bersih ingin menekankan pentingnya tempoh kempen yang cukup lama untuk membolehkan pengundi di luar negara menerima dan mengembalikan kertas undi mereka dan mengesyorkan tempoh kempen sekurang-kurangnya 21 hingga 24 hari.

"Ini untuk mengelakkan masalah yang dihadapi semasa pilihan raya umum ke-14 tidak berulang," jelasnya dalam kenyataan.

Badan itu berkata tempoh kempen yang terlalu singkat tidak memberikan cukup masa kepada pengundi untuk menerima kertas undi dan mengembalikannya ke tempat mengundi masing-masing.

SPR juga katanya harus mengkaji sistem pengundian di luar negara secara keseluruhan berikutan wabak Covid-19.

Terdapat halangan yang timbul akibat wabak berkenaan kepada pengundi luar negara termasuk kekangan perkhidmatan pos antarabangsa dan domestik, pergerakan rentas sempadan yang terhad dan risiko kesihatan.

Faktor lain yang penting termasuk kewangan dan beban masa untuk pengundi, ketersediaan maklumat yang tepat, keselamatan dan pengesanan undi, ketepatan masa dan pengedaran kertas undi yang berkesan ke tempat mengundi masing-masing.

"SPR mempunyai tanggungjawab penting untuk memastikan bahawa semua rakyat Malaysia, baik di luar negeri dan di negara ini, dapat menggunakan hak perlembagaan mereka untuk memilih.

“Oleh itu, masa berkempen dan proses pengundian yang ditentukan dan dilakukan oleh SPR harus mendorong keyakinan pengundi dan mempermudah proses pengundian.

"Oleh itu, kami sangat mendesak SPR untuk menerapkan sistem yang dapat dilaksanakan, selamat dan telus untuk semua pengundi di luar negara termasuk kempen sekurang- kurangnya 21 hingga 24 hari," katanya.

Sebelum ini, Global Bersih mendesak SPR memperluas pengundian pos kepada lebih ramai rakyat Sabah pada pilihan raya negeri yang akan datang berikutan wabak Covid-19

Lihat Komen
ADS