Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kluster 1 Utama dilapor catat 105 kes, pengurusan pertikai angka [DIKEMAS KINI]
Diterbitkan:  Oct 14, 2020 10:41 PM
Dikemaskini: Oct 15, 2020 4:44 AM

  • Dikemas kini pada 15 Oktober, 11 pagi, dengan penafian pihak pengurusan 1 Utama berkaitan kenyataan JPBD Petaling.

Kluster Covid-19 yang melibatkan kompleks membeli-belah 1 Utama telah berkembang menjadi 105 kes sehingga pagi ini, menurut satu kenyataan dikemas kini oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah Petaling (Petaling JPBD).

Dalam catatan di Facebook, JPBD memberitahu bahawa jumlah mereka yang dijangkiti iaitu 63 kes pada tengah hari semalam kini meningkat kepada 105 orang.

"Terdapat peningkatan kes kluster Utama yang dilaporkan semalam dengan 79 anggota keselamatan, 18 tukang pembersih, dan lapan pekerja lain - satu dari C&C Cookies, satu dari Daiso, dan enam dari Teh Tarik Place.

"Semua kes di kelompok Utama bukan warganegara Malaysia, kecuali pekerja di Daiso," kata JPDB Petaling.

Namun, dalam satu kenyataan pagi ini, pihak pengurusan Pusat Beli-belah 1 Utama mempertikaikan jumlah 63 orang sebelumnya, dengan mengatakan bahawa terdapat salah maklumat mengenai 44 pengawal keselamatan positif Covid-19.

"Kami dengan ini ingin menyatakan bahawa 44 kes positif Covid-19 pengawal keselamatan yang disebutkan dalam laporan Petaling JPBD bukan berasal dari 1 Utama dan bukan merupakan sebahagian daripada 6,000 ujian yang kami jalankan.

"Mereka sebenarnya adalah pengawal kontrak daripada pihak penyedia perkhidmatan oleh pihak ketiga positif Covid-19 selepas kontak rapat dengan individu positif di tempat tinggal dan bukan di dalam premis kami," kata 1 Utama.

Dalam kemas kini semalam, JPBD Petaling menyatakan bahawa salah satu daripada mereka yang positif didapati dari pengurusan pusat membeli-belah dan tiga pembeli juga diuji positif.

Pengerusi JPBD Petaling, Johary Anuar semalam berkata bahawa 6,000 pekerja di kompleks membeli-belah telah diperiksa dan ujian terhadap pembeli di pusat membeli-belah telah dimulakan dengan 110 diuji setakat ini.

"Mengingat situasi ini dan berdasarkan saranan dari Pejabat Kesihatan Daerah Petaling, JPBD Petaling telah memutuskan bahawa pengurusan kompleks membeli-belah 1 Utama harus terus melakukan pengujian terhadap semua pekerja.

"Pengurusan kompleks juga harus memastikan bahawa syarikat keselamatannya melantik anggota keselamatan baru, yang tidak boleh dilantik di antara mereka yang merupakan kontak rapat pekerja keselamatan yang dijangkiti.

"Semua anggota keselamatan baru mesti menjalani pemeriksaan Covid-19 sebelum memulakan kerja," kata Johary dalam satu kenyataan.

Kompleks 1 Utama ditutup pada 11 Oktober setelah beberapa kes dikesan di kalangan pekerja pusat beli-belah tersebut.

Kementerian Kesihatan menyatakan bahawa terdapat lima kes baru dalam 24 jam hingga tengah hari semalam "Kluster Utama", dengan jumlah 27 kes.

Secara berasingan, Tesco Extra Mutiara Damansara yang berdekatan berkata bahawa seorang pekerja yang bekerja di pasar raya besar diuji positif untuk Covid-19.

Oleh itu, pihaknya memberitahu akan membersihkan dan nyahkuman premisnya semalaman dan akan dibuka semula pada pukul 10 pagi hari ini.

Notis itu dibuat di laman Facebook Tesco semalam pada pukul 8 malam, tetapi seorang pembeli memberitahu Malaysiakini bahawa kedai itu terus beroperasi setelah notis itu diposkan.

Ketika dihubungi, kakitangan perkhidmatan pelanggan Tesco mengesahkan pasar raya besar itu terus beroperasi sehingga pukul 10 malam semalam.

Pembeli itu, sementara itu, mengadu bahawa dia secara tidak sengaja terus membeli-belah di pasar raya besar walaupun baru-baru ini mengesan kes Covid-19 dan hanya diberitahu oleh seorang rakan selepas itu.

Mengenai kelompok Bah Tropicana yang melibatkan Tropicana Golf and Country Resort, Johary mengatakan terdapat 25 kes setakat ini.

Ini merangkumi tujuh kes awal yang kembali dari Semporna, Sabah, dan 18 dari kenalan rapat mereka.

Dari 25 kes tersebut, Johary berkata bahawa lapan adalah pekerja resort golf, dan tujuh lagi adalah pekerja di asrama Tropicana. Lima bekerja di luar kumpulan Tropicana dan lima lagi menganggur.

Katanya, 350 penghuni asrama telah diuji setakat ini.

"Petaling JPBD akan mempertimbangkan untuk membuka kembali Tropicana Golf and Country Resort setelah mendapatkan pandangan dari Pejabat Kesihatan Daerah Petaling," tambahnya.

Untuk perintah kawalan pergerakan yang lebih baik yang dikenakan ke asrama sejak 12 Oktober, Johary berkata bahawa jawatankuasa akan mempertimbangkan untuk mengesyorkan agar perintah tersebut dibatalkan setelah semua penghuni asrama diuji dan hasilnya telah diperoleh.

Lihat Komen
ADS