Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pakar: Sistem kesihatan Sabah kritikal, Rt tak gambarkan situasi
Diterbitkan:  Oct 16, 2020 3:32 PM
Dikemaskini: 8:29 AM

Pakar memberi amaran bahawa pihak berkuasa kesihatan Sabah kemungkinan tidak akan mampu menangani situasi Covid-19 dalam beberapa minggu akan datang sekiranya kes terus meningkat pada kadar yang sama di negeri itu.

Ini meskipun bantuan sudah dihantar dari semenanjung, kata pakar kepada New Straits Times.

Menurut ahli epidemiologi Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud, dengan kadar jangkitan harian ketika ini, bantuan dari semenanjung mungkin tidak dapat menampung keperluan di unit rawatan rapi.

"Jumlah kes kritikal meningkat dengan cepat di Sabah dan kemungkinan membanjiri ICU.

"Walaupun lebih banyak alat bantuan pernafasan telah dihantar ke Sabah, setiap katil ICU memerlukan empat jururawat dan peralatan. Oleh itu, sekadar menghantar lebih banyak ventilator tidak mencukupi."

Awang berkata sekiranya hospital di Sabah tidak lagi dapat menampung pesakit, hospital di negeri jiran di Sarawak mungkin terlalu jauh untuk memindahkan pesakit.

Minggu lalu, Malaysiakini, yang memetik petugas kesihatan barisan hadapan melaporkan bahawa hospital-hospital di Sabah menghadapi keadaan kritikal kerana jumlah pertambahan kes yang berterusan.

Susulan itu, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata perkhidmatan kesihatan di negeri itu sedang berdepan cabaran namun masih beroperasi dengan baik.

Pada 14 Oktober, Noor Hisham memaklumkan bahawa 71 peratus daripada semua katil yang diperuntukkan untuk pesakit Covid-19 telah diisi sementara 57 peratus tempat tidur ICU juga sedang digunakan.

‘Gunakan petunjuk lain'

Sementara itu, Awang mengatakan penggunaan R0 atau Rt sebagai satu-satunya ukuran tahap keparahan mungkin tidak menggambarkan keadaan sebenar di lapangan.

Sebagai contoh, katanya, walaupun keadaan kesihatan awam yang teruk di Sabah, Rt untuk negeri itu pada masa ini lebih rendah daripada Selangor kerana perbezaan kepadatan penduduk dan taburan kes.

"Ahli epidemiologi tidak hanya bergantung pada satu angka (Rt) untuk memantau wabak atau memutuskan langkah-langkah kawalan jangkitan.

"Saya menyarankan agar kita menggunakan indeks yang meliputi indikator, seperti kes per kapita, kematian per kapita, tahap ujian positif, doubling/halving time, nisbah kes baru yang keluar hospital, peratusan katil yang ditempati, Rt mengikut kawasan, Rt mengikut kluster, nilai korelasi spatio-temporal, genotip virus dan banyak lagi, (sebagai petunjuk untuk sistem penjagaan kesihatan)," kata Awang.

 

Rt merupakan angka ukuran kemungkinan pesakit yang dijangkiti menjangkiti orang lain.

Sekiranya Rt adalah 2 contohnya, ini bermaksud satu jangkitan akan menyebabkan satu jangkitan lain sehingga kes akan berkembang dengan cepat dan membanjiri sistem penjagaan kesihatan.

Pada 12 Oktober, Noor Hisham mengatakan kementerian menjangkakan bahawa Rt dapat mencapai 2.3 pada akhir bulan ini jika langkah-langkah kesihatan awam yang dikenakan tidak berkesan.

Ini merangkumi pelbagai peringkat perintah kawalan pergerakan (PKP) yang dikenakan di Lembah Klang, Sabah, Labuan dan sebahagian Pulau Pinang dan Kedah.

Kementerian berharap dapat menurunkan Rt menjadi 1 atau dalam senario kes terbaik, 0.3.

Kes di Sabah meningkat tiga kali ganda pada pertengahan Sept

Doubling time adalah masa untuk kes jangkitan bertambah dua kali ganda. Menurut analisis dari laman web berita kesihatan CodeBlue, doubling time untuk Sabah hampir sebulan pada bulan Ogos tetapi berubah dengan cepat ketika kempen dimulakan untuk pilihan raya Sabah.

“Pada 1 September, Kementerian Kesihatan melaporkan sembilan kes, dan dalam waktu enam hari pada 7 September, kes Covid-19 hampir tiga kali ganda daripada 51 kepada 167 kes," kata laporan itu.

Ia juga menyorot bahawa kes tidak meningkat dua kali ganda di Sabah sejak 11 Oktober tetapi negeri itu secara konsisten mencatat kenaikan tiga digit setiap hari.

Ahli epidemiologi Universiti Putra Malaysia Dr Malina Osman mengatakan langkah lain untuk memahami tahap keparahannya ialah dengan melihat jumlah petugas kesihatan dijangkiti.

"Selain kadar kebolehjangkitan, kita dapat menilai sistem kesihatan terbeban ketika lebih banyak petugas kesihatan dijangkiti dan ketika kes Covid-19 yang kritikal meningkat.

"Petunjuk penting lain adalah ketika terdapat pesakit bukan Covid-19 yang terpaksa menunggu kerana kemudahan kesihatan utama lain terpaksa ditutup sementara," katanya kepada New Straits Times.

Lihat Komen
ADS