Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Laporan: Sejumlah pesakit harus tunggu giliran dapatkan rawatan ICU di KK
Diterbitkan:  Oct 23, 2020 2:13 PM
Dikemaskini: 6:13 AM

Beberapa pesakit Covid-19 yang kritikal harus menunggu hingga dua hari untuk dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) di Hospital Queen Elizabeth di Kota Kinabalu, Sabah.

Menurut portal berita kesihatan Code Blue, mereka yang berada dalam senarai menunggu akan distabilkan dan ditempatkan di jabatan kecemasan.

ICU mempunyai ventilator, tabung makan dan peralatan pemantauan untuk memerhatikan jika keadaan pesakit merosot dengan cepat.

Seorang doktor tanpa nama di hospital memberitahu Code Blue bahawa pihak hospital belum sampai tahap terpaksa menolak pesakit.

Hospital Queen Elizabeth adalah salah satu daripada beberapa hospital di Sabah yang ditinjau oleh Code Blue melalui sumber tidak rasmi dan hospital lain nampaknya tidak mencapai tahap kritikal dari segi penggunaan ICU.

Sabah mempunyai jumlah kematian tertinggi akibta Covid-19 di Malaysia.

Sehingga tengah hari semalam, jumlah kematian Covid-19 Sabah adalah 76 di mana 63 daripadanya dilaporkan pada bulan ini sahaja.

Ini bermakna Sabah menyumbang 37.25 peratus daripada semua kematian (204) yang disebabkan oleh Covid-19 di negara ini setakat ini.

Menurut laporan Code Blue, Hospital Queen Elizabeth kini mempunyai 15 wad Covid-19 dan doktor yang mencukupi.

Bagaimanapun, terdapat kekurangan jururawat untuk merawat pesakit yang kritikal, yang memerlukan pemantauan berterusan.

Pesakit Covid-19 yang kritikal akan mengalami radang paru-paru dan mengalami kesukaran bernafas, oleh itu memerlukan oksigen.

Pada 18 Oktober, Malaysiakini melaporkan bahawa beberapa pesakit Covid-19 di Sabah terpaksa menunggu beberapa hari setelah didapati positif sebelum mereka dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

Semalam, menteri Sabah Masidi Manjun mendedahkan bahawa beberapa pesakit Covid-19 yang mengalami gejala "peringkat awal" diminta untuk menerima rawatan di rumah.

Sementara yang lain akan dipindahkan ke Pusat Rawatan Kuarantin dan Berisiko Rendah (PKRC), untuk memberi ruang kepada pesakit dengan keadaan yang lebih serius di hospital.

Peraturan Kementerian Kesihatan memerintahkan agar pesakit tanpa gejala ringan atau ringan dikategorikan sebagai pesakit Tahap Satu atau Dua dan dimasukkan ke dalam PKRC.

Pesakit yang menghidap radang paru-paru dikategorikan sebagai Tahap Tiga atau lebih tinggi.

Lihat Komen
ADS