Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes indeks kluster kanak-kanak merupakan pelajar sekolah
Diterbitkan:  Oct 26, 2020 10:34 PM
Dikemaskini: 2:34 PM

Kanak-kanak lelaki berusia 13 tahun adalah kes indeks dalam kluster kes yang hanya terdiri daripada kanak-kanak.

Menurut Kementerian Kesihatan, kes indeks untuk Kluster Hampar, Kes 23,737, disaring kerana menunjukkan gejala.

Dia didapati positif pada 21 Oktober.

Empat kanak-kanak lain yang dianggap oleh kementerian sebagai "hubungan sosialnya" didapati positif Covid-19 hari ini.

Kluster tersebut diumumkan berada di Rembau, Negeri Sembilan.

Walaupun lokasi sebenarnya tidak diumumkan, ia dipercayai ada kaitan dengan penutupan SMK Dato 'Undang Haji Adnan (DUHA) di bandar Kota yang terletak di daerah Rembau.

Pada 22 Oktober, pihak pengurusan sekolah mengesahkan dengan Malaysiakini bahawa sekolah akan ditutup dari 22 Oktober hingga 29 Oktober setelah seorang pelajar diuji positif sehari sebelumnya.

Semua pelajar yang tinggal di asrama diminta pulang ke rumah, kecuali mereka yang berasal dari luar negeri atau dari daerah zon merah.

 

Kluster Hampar muncul ketika kementerian mengumumkan lebih dari 1,000 pelajar sekolah telah dijangkiti sejak permulaan gelombang ketiga Covid-19 pada 20 September.

Kira-kira 70 peratus daripada semua pelajar sekolah rendah yang dijangkiti sejak wabak ini dijangkiti virus pada gelombang ketiga.

Ini mungkin kerana sekolah ditutup susulan dalam sebahagian besar tempoh gelombang jangkitan sebelumnya.

Kesan jangka panjang pada kanak-kanak masih belum diketahui

Negeri Sembilan baru-baru ini juga mencatat satu lagi kluster jangkitan di sekolah - Kluster Sofi - yang dikesan di Sekolah Tinggi Islam As-Sofa di Seremban.

Kes indeks itu adalah seorang pelajar berusia 16 tahun di sekolah kediaman yang dikesan setelah dia jatuh sakit pada 20 Oktober.

Kumpulan ini kini mempunyai 102 kes, termasuk kanak-kanak sekolah lain.

Mengikut polisi Kementerian Pendidikan, sekolah-sekolah di mana kes Covid-19 dikesan akan ditutup selama satu minggu untuk pembasmian kuman dan pengesan kontak rapat.

Sekolah di daerah zon merah - daerah di mana lebih daripada 40 kes dikesan dalam jangka masa dua minggu - juga diperintahkan untuk ditutup.

Sejak 8 Oktober, lebih daripada 70 sekolah di seluruh negara melaporkan kes yang melibatkan pelajar atau kakitangan.

Walaupun kanak-kanak yang dijangkiti kebanyakannya tidak mempunyai gejala atau hanya mengalami gejala ringan, kesan jangka panjang pada pesakit yang pulih masih belum diketahui.

Terdapat insiden yang telah direkodkan di mana kanak-kanak yang telah pulih terus menunjukkan gejala seperti batuk yang berpanjangan atau demam dan sakit badan beberapa bulan selepas mereka dianggap telah sembuh dari Covid-19.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kementerian sedang mengkaji dengan teliti pesakit yang sembuh dan memeriksa mereka setiap tiga bulan untuk merekodkan sebarang gejala dan penyakit lain.

Dia mengatakan antara keadaan yang diperiksa oleh kementerian adalah fibrosis paru, amnesia dan kelesuan, tetapi kebanyakan yang tidak bergejala atau mengalami gejala ringan telah pulih dengan baik.

"Kita akan mengikuti perkembangan pesakit dengan teliti sama ada kita dapat mencatat komplikasi jangka panjang ini," katanya.

Lihat Komen
ADS