Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ismail: SPR akan keluar SOP 'ketat' untuk PRK Batu Sapi
Diterbitkan:  Oct 27, 2020 5:38 PM
Dikemaskini: 12:16 PM

Kerajaan akan mengadakan perbincangan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung prosedur operasi standard (SOP) "ketat" untuk PRK Batu Sapi dalam masa terdekat.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan tiada kuasa untuk menangguhkan mahupun membatalkan PRK tersebut kerana ia termaktub Perlembagaan Persekutuan.

Dia berkata demikian ketika menjawab soalan pemberita dalam sidang media hari ini, berhubung sama ada PRK Batu Sapi akan diteruskan atau tidak di tengah-tengah situasi penularan Covid-19 di Sabah.

Justeru, katanya, tiada pilihan lain kecuali meneruskan PRK Batu Sapi.

"Apabila berlaku kekosongan kerusi, sama ada melalui pembubaran Parlimen atau DUN, ataupun disebabkan kematian, Perlembagaan Persekutuan menyatakan pilihan raya perlu diadakan dalam masa 60 hari.

"Bagaimanapun kita faham ketakutan rakyat di Batu Sapi. Saya difahamkan rakyat di sana cemas, petugas pilihan raya pun tak berani nak bertugas.

"Jadi kita akan panggil SPR, esok atau lusa, untuk bentangkan SOP yang ketat bagi menjamin kesihatan penduduk untu keluar mengundi," katanya.

Katanya lagi, SPR akan mengeluarkan SOP untuk mengurangkan pergerakan dan kontak antara individu sepanjang PRK itu.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS