Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Belanjawan 2021 lepasi ujian pertama lepas peruntukan tambahan diumum

PARLIMEN | Belanjawan 2021 yang menarik perhatian ramai sejak beberapa hari lalu, akhirnya diluluskan melalui undi suara di Dewan Rakyat hari ini.

Cubaan Mahfuz Omar (PH-Pokok Sena) yang mahu pengundian dibuat secara en bloc tidak kesampaian apabila cadangan itu gagal mendapat sokongan sekurang-kurangnya 15 ahli parlimen.

Ketika semakan dibuat kakitangan Dewan Rakyat hanya 13 ahli parlimen (senarai di bawah) yang berdiri untuk menyokong cadangan Mahfuz.

Bagaimanapun pengundian hari ini adalah kekangan pertama yang perlu dilalui belanjawan kerajaan Perikatan Nasional itu.

Selepas ini ia akan dibawa ke peringkat jawatankuasa untuk dibahaskan sebelum ia sekali lagi diundi sebelum diluluskan.

Sokongan yang diberikan hari ini dibuat selepas Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengumumkan pelbagai peruntukan tambahan termasuk kebenaran mengeluarkan wang dari Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) seperti yang dituntut pelbagai pihak.

Untuk rekod ada beberapa cara sesuatu usul itu diterima atau ditolak.

Mengikut peraturan speaker terlebih dahulu akan bertanya sokongan pihak yang setuju sebelum menguji undian suara mereka yang tidak bersetuju.

Sekiranya terdapat lebih banyak suara ahli parlimen yang bersetuju, undian akan diluluskan.

Namun, mana-mana ahli parlimen boleh mempertikaikan keputusan tersebut dengan meminta undian secara en bloc - atau belah bahagi - dibuat.

Bagaimanapun ia memerlukan sekurang-kurangnya 15 ahli parlimen menyokongnya.

Sebelum undian dijalankan berlaku kekecohan apabia Khalid Samad (PH-Shah Alam) mengecam Tengku Zafrul dengan mendakwa kerajaan tidak beruncing dengan PH selepas Belanjawan 2021 dibentangkan pada 6 Nov.

Sebelum ini ada spekulasi yang melihat belanjawan tersebut akan terkandas dengan pendirian dibuat wakil Umno. Bagaimanapun suasana berubah selepas Tengku Zafrul menyatakan beberapa perubahan semasa penggulungan.

Semasa di peringkat jawatankuasa, belanjawan itu akan diundi mengikut kementerian.

Biasanya sebarang usaha menggagalkan usul belanjawan dibuat di peringkat dasar manakala di peringkat jawatankuasa, ia akan diundi melalui suara.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS