Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dua warga Sabah saman Hadi isu kenyataan mubaligh Kristian

Dua penganut Kristian dari Sabah memfailkan saman terhadap Presiden PAS, Abdul Hadi Awang atas kenyataan yang didakwa menghasut pengikut agama itu.

Maklin Masiau dan Lawrence Jomiji Kinsil @ Maximilhian memfailkan saman pemula di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Disember.

Tindakan undang-undang tersebut diajukan oleh kedua-dua peguam plaintif dari Tetuan R Kengadharan & Co.

Menurut peguam mereka, R Kengadharan, kertas klausa telah dihantar ke ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur semalam.

Peguam itu menambah bahawa satu salinan juga disampaikan kepada Peguam Negara semalam kerana menurutnya perkara itu melibatkan kepentingan awam.

Kedua-dua plaintif menyaman Abdul Hadi berhubung kenyataan yang diterbitkan dalam organ parti, Harakah pada 18 Januari 2016.

Kedua-duanya mendakwa bahawa kenyataan itu kemudian dilaporkan oleh portal berita dalam talian Free Malaysia Today pada hari yang sama.

Mereka memohon pengisytiharan bahawa Abdul Hadi telah melakukan tindakan hasutan yang bertentangan dengan Seksyen 3 Akta Hasutan 1948.

Mereka meminta pengisytiharan bahawa defendan tidak layak memegang sebarang jawatan dalam pemerintahan Malaysia, termasuk jawatan yang setara dengan jawatan menteri.

Pada 2 April, dilaporkan bahawa Abdul Hadi yang juga ahli parlimen Marang dilantik sebagai utusan khas ke Timur Tengah, yang merupakan jawatan setaraf dengan menteri.

Pelantikan itu dibuat tidak lama setelah kejatuhan pemerintahan Pakatan Harapan dan kemunculan pemerintahan Perikatan Nasional yang ada sekarang.

Menurut pernyataan tuntutan saman itu, kedua-dua plaintif mendakwa bahawa pernyataan Hadi itu bukan sahaja bertentangan dengan Seksyen 3 Akta Hasutan, tetapi juga telah memburuk-burukkan masyarakat Kristian di Malaysia.

“Kami dengan hormat menyatakan bahwa terdakwa telah membuat pernyataan yang tidak berasas terhadap orang Kristian dan / atau mubaligh Kristian.

"Kenyataan defendan telah memburuk-burukkan masyarakat Kristian di negara ini dan dengan demikian telah menjadi kepentingan awam.

"Namun, sudah lebih dari empat tahun sejak defenden mengeluarkan pernyataan menghasut ini tetapi tidak ada pendakwaan yang dilakukan terhadapnya," kata kedua-dua plaintif.

ADS