Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Tiada 'caroling' tapi umat Kristian dibenar ke gereja hari Krismas
Diterbitkan:  Dec 18, 2020 5:16 PM
Dikemaskini: 10:17 AM

Penganjuran rumah terbuka melibatkan orang ramai dan aktiviti nyanyian karol (caroling) dari rumah ke rumah sempena perayaan Krismas di semua kawasan adalah tidak dibenarkan, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Dia juga memaklumkan bahawa umat Kristian yang tinggal di kawasan yang diletakkan di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) atau PKP pemulihan (PKPP) dibenarkan mengunjungi gereja masing-masing pada 24 dan 25 Disember ini sempena perayaan Krismas.

“Penganut Kristian hanya dibenarkan melakukan upacara sembahyang pada 24 dan 25 Dis di kawasan-kawasan yang dilaksanakan PKPP dan PKPB,” katanya pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Ismail Sabri berkata, mereka turut dibenarkan untuk saling mengunjungi pada hari pertama Krismas. Bagaimanapun, lawatan di rumah hanya untuk anggota keluarga terdekat sahaja, dan jumlah pengunjung adalah bergantung kepada ukuran kediaman.

Bagi umat Kristian yang tinggal di kawasan yang ditempatkan di bawah PKP diperketatkan (PKPD), aktiviti berkenaan tidak dibenarkan.

Dia berkata peraturan itu merupakan sebahagian daripada Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi sambutan Krismas kali ini.

Sambutan hari pertama perayaan Krismas di rumah kediaman landed adalah dibenarkan dengan kehadiran tidak lebih 20 orang yang terdiri dalam kalangan keluarga terdekat.

Ismail Sabri berkata, bagi rumah kediaman strata dengan keluasan kurang 1,500 kaki persegi pula, jumlah tetamu dalam satu-satu masa tidak dibenarkan melebihi 10 orang, manakala maksimum 15 orang bagi kediaman dengan keluasan 2,500 kaki persegi ke atas.

Mengulas lanjut mengenai SOP di rumah ibadat sempena perayaan itu, Ismail Sabri berkata kaunter saringan kesihatan pengunjung di pintu masuk perlu diadakan bertujuan mengehadkan bilangan kehadiran pengunjung, selain wajib memeriksa suhu badan dan saringan gejala.

Katanya pada 24 Dis, upacara sembahyang perlu diadakan bermula 5 petang sehingga 9.30 malam dengan pembahagian dua sesi dengan setiap sesi selama satu jam 30 minit dan diselangi dengan operasi sanitasi selama 45 minit, sebelum memulakan sesi baharu.

“Pada 25 Dis pula, upacara sembahyang perlu diadakan bermula 7 pagi sehingga 1.45 tengah hari dengan pembahagian sebanyak tiga sesi sahaja (satu jam 30 minit setiap sesi) dan diselangi dengan operasi sanitasi selama 45 minit sebelum memulakan sesi baharu,” katanya.

Beliau berkata upacara sembahyang di minor basilica, cathedral, gereja dan chapel hendaklah mematuhi sepenuhnya SOP Pembukaan Rumah Ibadat yang telah ditetapkan dan tertakluk kepada keluasan ruang rumah ibadat tersebut dengan pematuhan penjarakan fizikal.

Bagi kawasan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) beliau berkata upacara sembahyang dan aktiviti ziarah adalah tidak dibenarkan, manakala sambutan perayaan dibenarkan bagi seisi keluarga dalam rumah yang sama sahaja.

Lihat Komen
ADS