Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Sekumpulan ibu saman kerajaan isu kewarganegaraan anak
Diterbitkan:  Dec 18, 2020 6:03 PM
Dikemaskini: 10:03 AM

Sekumpulan ibu memfailkan saman bagi meminta pengisytiharan untuk wanita Malaysia yang berkahwin dengan pasangan warga asing secara automatik dapat memberikan kewarganegaraan kepada anak-anak mereka yang lahir di luar negara.

Ini terjadi setelah kerajaan menolak untuk mengizinkan glongan ibu dengan pasangan warga asing mewariskan kewarganegaraan kepada anak mereka.

Saman itu, yang menamakan kerajaan persekutuan sebagai defendan, diajukan di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini oleh presiden Family Frontiers, Suri Kempe bersama enam ibu Malaysia.

Antara ibu-ibu itu ialah Myra Eliza Mohd Danil, Adlyn Adam Teoh, Choong Wai Li, dan Ng Mei Mei. Dua yang lain memilih untuk tidak dinamakan.

Dalam saman pemula, penggugat meminta perisytiharan bahawa Artikel 14 (1) (b) Perlembagaan Persekutuan dibaca dengan Jadual Kedua, Bahagian II, bahagian 1 (b) dan 1 (c) mendiskriminasi dan melanggar Artikel 8.

Pasal 14 (1) (b) dibaca bersama dengan Jadual Kedua, Bahagian II, bahagian 1 (b) dan 1 (c) hanya membolehkan ayah mewariskan kewarganegaraan kepada anak-anak yang lahir di luar negeri.

Sementara Artikel 8 menyentuh tentang larangan diskriminasi jantina.

Saman itu menuntut pernyataan bahawa ibu juga harus diberi hak untuk mewariskan kewarganegaraan kepada anak mereka.

Saman itu juga mendesak kerajaan dan agensi berkaitan untuk mengeluarkan dokumen kewarganegaraan, termasuk kad pengenalan dan pasport kepada semua anak yang dilahirkan di luar Malaysia, yang ibunya adalah rakyat Malaysia.

Suri Kempe.

Awal bulan ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri Ismail Mohamed Said memetik isu keselamatan negara atas dasar berkenaan.

"Ini kerana di negara lain, (kebanyakan) anak yang dilahirkan di luar negara akan mengikuti kewarganegaraan ayah mereka.

"Oleh itu, kita harus berhati-hati untuk mengelakkan anak itu diberikan dua kewarganegaraan," katanya.

Namun, mengulas alasan itu, pada sidang media maya yang mengumumkan saman berkenaan, seorang ibu, Adlyn, menunjukkan bagaimana hal itu tidak semestinya sedemikian.

"Ketika anak saya dilahirkan di Beijing, dia tidak memenuhi syarat untuk kewarganegaraan China, kewarganegaraan saya, atau kewarganegaraan ayahnya.

"Bayi yang kasihan itu tidak mempunyai kewarganegaraan," katanya.

 

Dia menambah bahawa kedutaan enggan memberi pengecualian kepada keluarganya untuk kembali ke Malaysia.

Oleh itu, Adlyn mengatakan dia harus merayu ke Hong Kong untuk memberikan pasport kepada anak itu atas alasan kemanusiaan, dan hanya setelah itu mereka dibenarkan pulang.

Anak lelaki Adyln, sekarang berusia lapan tahun, masih belum mendapat kewarganegaraan dan keluarga mereka masih menunggu kerajaan untuk menjawab permohonan kewarganegaraan - pengalaman yang dikongsi oleh banyak keluarga lain dalam situasi serupa.

Bekas profesor undang-undang Gurdial Singh Nijar berkata, kes Adlyn menggambarkan situasi terdesak yang dihadapi oleh ibu-ibu Malaysia yang anaknya tidak diberi kewarganegaraan.

"Mereka terpaksa mencari kewarganegaraan di tempat lain, kerana jika tidak setelah anak itu tidak memiliki kewarganegaraan, mereka tidak dapat melakukan perjalanan ke mana-mana saja," katanya

Sebelum ini, Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh mendedahkan bahawa terdapat kira-kira 40,000 permohonan belum selesai dari wanita Malaysia yang menuntut kewarganegaraan untuk anak-anak mereka.

Lihat Komen
ADS