Paling Popular
Terkini

Dua berita yang mungkin menarik perhatian ramai adalah kejayaan dua orang rakyat Malaysia, Datuk Bandar California Jocelyn Yow yang berhijrah ke AS selepas tingkatan lima dan K Gurunathan, anak Pulau Pinang yang memenangi pilihan raya di kota Kapiti Coast pada 2016, dan terus memegang jawatan itu awal tahun ini.

Walaupun isu pelarian intelektual telah menarik perhatian pemerintah Malaysia, banyak yang masih berhijrah ke tempat lain untuk memenuhi impian mereka.

Jocelyn Yow dari Alor Setar menjadi datuk bandar termuda di Eastvale, California, pada usia 25 tahun.

Pencapaiannya menjadi kebanggaan bagi kampung halamannya.

Sesungguhnya, dia memberikan contoh yang baik bagi anak muda di Malaysia, dengan memberitahu dunia bahawa Malaysia mempunyai ramai warga berbakat yang boleh dibanggakan.

Namun tidak menjadi kebiasaan rakyat Malaysia untuk mencatat pencapaian yang dicemburui di luar negara.

Bekas wartawan Gurunathan pula mengaitkan kejayaannya dengan masyarakat yang mengiktiraf bakat tanpa mengira warna kulit atau kepercayaan, rekod prestasi dan meritokrasi, sesuatu yang menurutnya harus dicontohi oleh rakyat Malaysia.

Gurunathan adalah antara rakyat Malaysia yang berjaya memonopoli media tempatan akhir-akhir ini dengan kejayaan mereka di luar negara.

Sungguh pun Gurunathan merindui Malaysia namun beliau tidak merindui pergolakan politik bangsa dan agama yang berbelit-belit di Malaysia.

Kesedihan beliau adalah berasas kerana Malaysia sudah dikenali sebagai negara yang telah berubah menjadi bangsa yang memperjuangkan keturunan dan ketuanan agama sepanjang masa.

Apa sahaja yang dilakukan adalah untuk menguasai senario dan kekuatan politik dan bukan mengenai kebaikan dan kesejahteraan warganya.

Semangat Malaysia Boleh

Ramai yang mengatakan bahawa Malaysia hanya menghargai warganya (atau mereka yang mempunyai hubungan dengan Malaysia) apabila mereka berjaya di luar negara.

“Mungkin ada kebenaran untuk ini; berbanding negara-negara luar yang memandang akan jasa, sementara Malaysia memandang kroni, ” bekas menteri belia dan sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Selain itu, terdapat ramai lagi artis dan pengarah kelahiran Malaysia yang terbukti hebat di luar negara.

Rakyat Malaysia mampu menjadi hebat dan berjaya dalam pelbagai bidang di persada antarabangsa. Ia membuktikan kemampuan semangat Malaysia Boleh.

Walaupun begitu, ketika kita berbangga dengan pencapaian ini, mungkin kita juga harus bertanya kepada diri sendiri mengapa begitu ramai rakyat Malaysia yang berbakat memutuskan untuk mencari padang rumput yang lebih hijau di tempat lain?

Dan kenapa mereka hanya dapat bersinar dengan cemerlang setelah berada di luar negara?

Dalam dunia yang sangat kompetitif, bakat menjadi kunci kejayaan negara.

Dengan melatih, membentuk, mengekal dan memberi perhatian kepada mereka yang berkaliber tinggi dan menawarkan platform yang paling optimum untuk mereka tunjukkan, organisasi dapat meningkatkan daya saing dan prestasi keseluruhan mereka.

Mereka yang berbakat pastinya dapat dan mahu membantu mendorong sebuah negara maju dalam pelbagai sektor dan menjadikan negara ini hebat dan unggul.

Malangnya, walaupun bakat adalah komoditi yang sangat berharga dan langka di negara ini, ia sering tidak dihargai dan tidak diberi peluang sewajarnya dan sepenuhnya. Akibatnya, ramai yang memilih untuk pergi ke tempat lain.

Keseriusan menguras otak telah menarik perhatian pemerintah kita yang menubuhkan Talent Corp beberapa tahun yang lalu dengan harapan dapat mengembalikan bakat kita ke luar negara.

Tetapi sayangnya, setelah bertahun-tahun, skema seperti ini masih gagal memenuhi tujuan yang diinginkan.

Keperluan meritokrasi

Terdapat banyak sebab mengapa rakyat Malaysia yang berbakat ingin pergi ke tempat lain untuk memenuhi impian mereka, tetapi yang lebih penting ialah kerajaan mesti memikirkan cara untuk mengekalkannya di sini agar mereka terus memberikan sumbangan positif terhadap pembangunan dan kemajuan masyarakat kita.

Ringkasnya, kerajaan perlu menyediakan persekitaran yang kondusif, kehidupan yang lebih stabil dan bermakna untuk menjalankan dan melaksanakan serta berkongsi bakat mereka.

Semua dasar kerajaan mesti dibuat berdasarkan meritokrasi dan bukan faktor lain yang tidak relevan.

Ini adalah untuk memastikan bahawa semua rakyat Malaysia yang berbakat dapat berusaha semaksima mungkin dalam merealisasikan impian masing-masing.

Sementara itu, pihak berwajib juga harus memiliki pandangan jauh dan membuka peluang bagi mereka ini untuk memaksimumkan kepakaran mereka daripada menahan dan menghalang kreativiti mereka dengan pelbagai jenis sekatan.

Walaupun kisah kejayaan rakyat Malaysia di luar negara menjadi inspirasi kepada kita semua, yang lebih penting kita mesti menyimpan dan mengekalkan mereka sini supaya mereka dapat bersinar di negara ini dan mencerahkan masa depan kita.


AZIZI AHMAD adalah pembaca yang menghargai bakat dan kebolehan orang lain.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS