Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Noor Hisham: KKM sasar peroleh vaksin lebih cepat dari jangkaan
Diterbitkan:  Dec 22, 2020 8:06 PM
Dikemaskini: 12:06 PM

Ketika beberapa negara mulai melancarkan program vaksinasi Covid-19 mereka, kerajaan Malaysia mendapat kritikan dari beberapa pihak atas pelaksanaannya yang dilihat agak lambat.

Singapura telah menerima penghantaran vaksin pertamanya malam tadi (21 Dis), sementara Malaysia memerlukan masa hingga empat bulan untuk meluluskan vaksin yang sama dan menjangkakan penghantaran pertama akan tiba pada Februari tahun depan.

Susulan itu, Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataan di media sosial tampil menjelaskan isu berkenaan dan mengatakan bahawa kementerian akan berusaha memperoleh vaksin lebih cepat daripada yang dijangkakan.

"Kerajaan telah dan sedang menjalankan rundingan dan tindakan 'preemptive' untuk mendapatkan vaksin dari pelbagai pihak dan cara.

"NPRA (Bahagian Regulatori Farmasi Negara) menyusuli dan memberi keutamaan dalam menilai keberkesanan dan keselamatan vaksin.

"Tempoh biasa diambil 90-120 hari tetapi sasaran KKM adalah kurang daripada 90 hari," katanya di Twitter.

Sementara itu, di Facebook, dia menanggapi kritikan terhadap kelewatan Malaysia dengan menekankan perlunya proses yang harus diikuti selain menegaskan bahawa agensi sejawat NPRA di luar negara telah diberi makluman lebih awal oleh pengilang.

“Apabila anda mengalami kejadian buruk setelah imunisasi, maka anda akan menyalahkan NPRA kerana tidak melakukan penilaian keselamatan yang tepat.

"Untuk bersikap adil terhadap NPRA, Badan Pengawalseliaan Ubat-ubatan dan Produk Penjagaan Kesihatan di UK diberi masa lebih daripada lima bulan untuk menilai vaksin," katanya.

Malaysia setakat ini telah menandatangani perjanjian untuk mendapatkan vaksin dari Pfizer untuk merangkumi 20 peratus penduduk, serta 10 peratus lagi melalui kemudahan Covid-19 Vaccine Global Access (Covax) dan 20 peratus dari AstraZeneca.

Ia juga menyelesaikan perjanjian Sinovac, CanSino Biologics, dan Gamaleya National Center untuk mendapatkan dos tambahan.

Malaysia menyasarkan untuk menyediakan vaksin untuk sekurang-kurangnya 70 peratus penduduk, tetapi perjanjian perolehan semasa termasuk yang masih dimuktamadkan berada di landasan tepat untuk memberikan liputan vaksin kepada 82.8 peratus penduduk dengan harga RM2.05 bilion.

 

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS