Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Vaksin: KJ beri gambaran Malaysia dapat tawaran lebih baik dari Belgium

Selepas menteri Belgium mendedahkan di Twitter bahawa Kesatuan Eropah (EU) membeli vaksin Pfizer dengan harga 12€ (RM59.43), Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin memberi bayangan kerajaan mendapatkan harga yang lebih baik dari syarikat farmaseutikal Amerika itu.

Menerusi satu sidang media hari ini, Khairy berkata dia gembira dengan harga yang ditawarkan oleh Pfizer.

“Saya nak jadi setelus yang boleh. Saya hendak beritahu rakyat Malaysia bahawa saya gembira dengan harga yang kita dapat dari Pfizer, jika saya boleh bercakap tentang harga itu sekarang.

“Meskipun berdasarkan pendedahan harga vaksin itu kepada EU, saya sudah amat senang dengan harga (yang diperoleh ketika ini) dan itu juga sudah memadai. Saya hampir melanggar perjanjian kerahsiaan (ditandatangani antara Malaysia dan Pfizer)," katanya.

Dia berkata demikian bagi mengulas kegusaran pihak pembangkang susulan peruntukan kerajaan sebanyak RM3 billion untuk membeli vaksin terbabit.

Khairy juga mendedahkan bahawa kerajaan akan membelanjakan sebanyak RM2.05 bilion untuk memberi suntikan vaksin kepada 26.5 juta orang atau 82.8 peratus populasi penduduk negara ini.

Kos tersebut merangkumi tiga perjanjian yang ditandatangani dengan Covax, Pfizer dan AstraZeneca bersama tiga syarikat lain.

Bagi AstraZeneca khususnya, Khairy berkata syarikat farmaseutikal itu bersetuju untuk menjual vaksin mereka dengan harga kos.

Khairy berkata Malaysia juga telah merundingkan pilihan dengan Pfizer, yang jika digunakan, akan menggandakan pesanan Malaysia dari syarikat itu.

Ini berlaku sekiranya sebilangan vendor gagal memberikan vaksin mereka, misalnya jika gagal memenuhi piawaian NPRA atau jika mereka menghadapi masalah pembuatan.

Untuk rekod, Malaysia telah menandatangani perjanjian untuk membeli 12.8 juta dos vaksin Pfizer Covid-19 untuk untuk 6.4 juta orang atau 20 peratus daripada 32 juta penduduk Malaysia.

Sebelum ini, menteri Belgium, De Bleeker berkongsi dokumen yang menunjukkan jumlah dos dan harga setiap dos setiap vaksin yang dibeli oleh Belgium, yang mendorong protes dari Pfizer.

Ciapan itu telah dipadam.

Sementara itu, Reuters telah memetik dokumen dalaman yang menyatakan bahawa EU membayar 15.50 euro (RM76.70) untuk setiap dos vaksin Pfizer. Vaksin itu memerlukan rejimen dua dos untuk berkesan.

Sementara itu, Washington Post memetik kumpulan pemikir Bernstein Research dan pendedahan Belgium dengan menyatakan bahawa AS membayar AS$19.50 (RM79.20) untuk vaksin Pfizer.

Laporan itu menyatakan bahawa vaksin AstraZeneca jauh lebih murah pada AS$4 (RM16.25) setiap dos di AS dan AS$2.19 (RM8.90) setiap dos di EU.

Sementara itu, Khairy mengatakan kerajaan tidak ragu-ragu untuk menyatakan harga setiap vaksin yang dibeli oleh Malaysia, tetapi terikat dengan perjanjian kerahsiaan yang dikenakan oleh syarikat farmasi kepada semua kerajaan di seluruh dunia.

Dia mengulangi kesediaannya untuk mengemukakan perolehan vaksin Malaysia kepada Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) untuk diteliti, jika PAC juga bersedia mematuhi perjanjian kerahsiaan.

Mengenai penghantaran pertama vaksin Pfizer yang dijangkakan pada bulan Februari, Khairy mengatakan Pfizer masih menelitik apakah vaksin itu dapat melindungi pengguna dari strain Covid-19 baru yang muncul di UK dan diyakini lebih mudah menular.

Sekiranya terbukti tidak berkesan, dia mengatakan syarikat itu memerlukan masa enam minggu untuk membuat penyesuaian terhadap vaksin.

Dia memberi jaminan bahawa Malaysia akan menegaskan bahawa ia akan menerima versi terbaru vaksin sekiranya ini terbukti berlaku.

Lihat Komen
ADS