Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

ULASAN | Makanan merupakan keperluan asas manusia. Dengan itu, mendapat makanan yang halal dan selamat adalah hak asasi pengguna khususnya yang beragama Islam.

Baru-baru ini pengguna Muslim gempar dengan berita rampasan daging haram yang diseludup dari negara China, Ukraine, Brazil dan Argentina.

Ia dilabelkan sebagai halal tetapi merupakan daging yang tidak disahkan halal kerana menggunakan dokumen palsu kastam, permit dan sijil halal palsu. Daging tersebut diedarkan ke seluruh negara.

Selepas skandal penipuan daging kuda terbongkar pada tahun 2013, kini daging lembu kembali menjadi sasaran rangkaian penjenayah makanan peringkat antarabangsa dan Malaysia yang terkenal sebagai hab halal telah menjadi pasaran jualannya.

Ini kerana daging merupakan produk yang mendapat permintaan yang tinggi di pasaran tempatan dan sukar untuk membezakan antara daging yang halal dan haram.

Secara umumnya, dalam rantaian bekalan makanan, terdapat kelompok pemain yang mengambil kesempatan dalam melakukan jenayah makanan.

Jenayah makanan dapat dihuraikan sebagai pelbagai jenayah yang dilakukan dalam pengeluaran, pengedaran dan penjualan bahan makanan sepanjang proses rantaian dari ladang ke meja pengguna.

Ia merangkumi pelbagai tingkah laku, mulai dari aktiviti yang berbahaya dari sudut ekonomi, ancaman fizikal terhadap keselamatan pengguna dan juga haiwan yang terlibat dalam industri makanan.

Tindakan ini termasuklah pengadukan bahan makanan, simulasi, peniruan, penyalahlabelan, penukaran label dan tarikh luput produk dan penipuan label makanan, pemalsuan makanan dan penyataan kualiti makanan yang tidak tepat.

Ketamakan pemain industri makanan dalam mengaut keuntungan tanpa mengambil kira soal keselamatan pengguna menyebabkan masyarakat terdedah kepada produk-produk makanan yang dihasilkan tanpa mengikut piawaian yang telah ditetapkan.

Makanan yang menjadi pilihan utama kelompok rangkaian jenayah makanan adalah daging. Ini kerana ia adalah makanan yang dikonsumsi oleh ramai pengguna di seluruh dunia.

Umpamanya di Eropah Barat, DNA kuda dan babi telah dikesan dalam pelbagai jenis makanan yang mengandungi daging lembu (kebanyakannya makanan siap beku) sedangkan semua produk ini dilabel hanya mengandungi daging lembu.

Dalam kes jenayah berkaitan daging, biasanya pemalsuan adalah jenis jenayah yang paling banyak terjadi dalam industri daging lembu.

Contohnya, seperti pemalsuan produk yang dihasilkan, dibungkus di premis yang tidak dibenarkan, atau tanpa pemeriksaan atau dokumentasi yang sesuai, serta produk yang dikeluarkan dengan sijil kesihatan palsu.

Dalam produk berkaitan dengan daging, kebiasaannya, aktiviti jenayah adalah melibatkan:

  1. Pemalsuan dalam produk daging seperti:

  1. Pemalsuan daging dengan ditukar jenis daging seperti daging kuda didakwa sebagai daging lembu dan daging kerbau didakwa sebagai daging rusa.

  2. Penggunaan label yang salah seperti pemalsuan logo halal pada produk daging seperti daging lembu yang tidak disembelih secara Syarak tetapi dilabel sebagai halal.

  1. Percampuran daging dengan bahan yang membahayakan serta memudaratkan kesihatan seperti:

  1. Daging yang dicampuri bahan kimia yang berbahaya seperti formalin yang digunakan untuk mengawet daging untuk memberi ketahanan kepada daging dari membusuk.

  2. Daging tiruan seperti menukarkan daging khinzir agar menjadi daging lembu dengan direndam di dalam sejenis bahan kimia untuk menghilangkan ciri-ciri daging khinzir, kemudian direndam di dalam perisa lembu, dan akhirnya dijual sebagai daging lembu.

  1. Daging yang tidak bebas penyakit seperti ternakan yang dijangkiti penyakit seperti penyakit Bovine Spongiform Encephalopthy (BSE) atau dikenali sebagai penyakit lembu gila.

  2. Daging yang dicemari oleh parasit seperti Taenia dan protozoa seperti Trichinella dan Sarcocytis.

  3. Daging mempunyai residu dadah iaitu daging dari haiwan yang disuntik Beta Agonist bagi tujuan penambah tumbesaran haiwan seperti lembu dan kambing.

  4. Daging dicemari bakteria berbahaya seperti Salmonella spp dan E. Coli.

  1. Daging yang mengandungi unsur najis serta bahan yang diharamkan oleh Islam seperti:

  1. Daging yang mempunyai DNA khinzir akibat percampuran antara daging khinzir dengan lembu.

  2. Daging bangkai dari haiwan yang mati bukan disebabkan penyembelihan dan yang tidak disembelih mengikut aturan syarak.

  3. Daging kultur iaitu daging yang dihasilkan dalam makmal dengan menggunakan proses kultur dari sumber yang diharamkan. 

Dari produk tenusu ke makanan laut

Selain itu, produk makanan lain yang turut menjadi sasaran penjenayah makanan adalah produk tenusu, produk organik, minyak zaitun, madu, rempah ratus seperti safron, oregano, vanila, kunyit dan paprika, dan ikan serta makanan laut.

Produk-produk makanan ini mendapat permintaan yang tinggi dan mempunyai nilai pasaran yang lumayan.

Tegasnya, jenayah makanan adalah masalah yang mempengaruhi semua rantaian bekalan makanan.

Daripada senarai jenayah tersebut, jenayah yang melibatkan penipuan, peniruan dan pemalsuan banyak berlaku di pasaran sama ada peringkat global atau tempatan.

Ia melibatkan rangkaian jenayah seperti mafia dan kartel, juga pengusaha yang jahat dan tamak, dan pihak autoriti yang korup dan rasuah. Ia juga melibatkan aktiviti perniagaan jenayah terancang yang beroperasi secara global.

Jaringan jenayah makanan ini telah mengaut keuntungan yang besar.

Hakikatnya, jenayah makanan bukanlah satu kesalahan kecil dalam hal ini kerana kepercayaan pengguna dikhianati demi sejumlah kecil wang malah keselamatan nyawa, fizikal dan kesejahteraan spiritual pengguna turut dipertaruhkan demi keuntungan.

Dalam hukum Islam, mengambil makanan halal adalah satu tuntutan yang wajib dan makanan haram adalah dilarang.

Dalam konteks pemilihan makanan, makanan tersebut perlu dipastikan supaya mematuhi semua perundangan yang telah digariskan dalam Islam.

Ini adalah kerana jenis makanan yang diambil sama ada halal atau haram boleh memberi kesan kepada fizikal dan spiritual seseorang Muslim.

Umat Islam dituntut mencari makanan yang halal lagi baik dan menjauhi perkara yang haram, kotor dan menjijikkan.

Tambahan pula, memakan benda-benda yang haram sama ada secara sengaja atau tidak sengaja akan memberi kesan terhadap keselamatan nyawa, kesihatan badan dan kesejahteraan rohani seorang pengguna Muslim.

Jelasnya, jenayah makanan boleh memberi kesan negatif terhadap ekosistem halal di peringkat tempatan mahupun antarabangsa.

Justeru setiap pihak perlu memainkan peranan yang penting sama ada sebagai seorang pengguna, pengeluar dan pengusaha, juga pihak berkuasa dan autoriti yang terlibat dalam industri makanan di Malaysia.

Ini kerana dalam rangkaian jenayah makanan, penjenayah akan berusaha secara licik untuk mengaut keuntungan tanpa memikir implikasi kepada keselamatan pengguna apatah lagi aspek halal haram dan juga industri halal tempatan.

Kelemahan pengguna dalam mengenalpasti ketulenan sesuatu produk menjadi punca kepada tindakan penjenayah.

Mereka dengan mudah memanipulasi produk dalam bentuk pemalsuan, pengadukkan dan peniruan.

Di samping itu, peruntukan undang-undang dan kadar hukuman yang rendah menyebabkan penjenayah tidak serik untuk melakukan jenayah dan mengulanginya.

Sehubungan itu, pertahanan makanan halalan tayyiban di Malaysia perlu diperkasakan, malah perundangan berkaitan dengan jenayah makanan halal perlu diwujudkan secara khusus dan peruntukan hukuman yang lebih tinggi perlu dikenakan bagi menangani aktiviti yang boleh menjejaskan status negara sebagai peneraju hab halal global.


DR MOHD ANUAR RAMLI merupakan pensyarah kanan, Jabatan Fiqh dan Usul, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Penulis boleh dihubungi di emel: [email protected]. Rencana ini adalah sebahagian daripada hasil penyelidikan geran yang ditaja Kementerian Pengajian Tinggi di bawah geran FRGS-FP007-2018A.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS