Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Malaysia sambut baik tindakan AS dakwa Hambali di mahkamah
Diterbitkan:  Jan 23, 2021 4:14 PM
Dikemaskini: 8:22 AM

Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mengalu-alukan tindakan AS untuk mendakwa pengganas warga Indonesia, Hambali dan dua militan Malaysia di mahkamah berhubung pengeboman di Bali pada 2002 dan serangan di Jakarta pada 2003.

Hambali, atau nama sebenarnya Enjep Nurjaman, bersama dengan warga Malaysia Mohd Farik Amin dan Mohammed Nazir Yep akhirnya didakwa secara rasmi oleh AS setelah bertahun-tahun ditahan di Teluk Guantanamo.

Satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pentagon pada Khamis mengatakan bahawa tuduhan tindakan keganasan terhadap ketiga-tiga mereka telah diserahkan kepada suruhanjaya tentera, langkah yang menandakan permulaan perbicaraan ketenteraan.

Perkembangan ini hadir sehari selepas Presiden AS Joseph Biden mengambil alih pentadbiran dari Donald Trump.

Bagaimanapun, tidak jelas sama ada situasi Covid-19 akan mempengaruhi rencana berkenaan.

"Jabatan Pertahanan hari ini mengumumkan bahawa Pihak Berkuasa Mesyuarat, Pejabat Suruhanjaya Ketenteraan, menyerahkan tuduhan kepada suruhanjaya tentera dalam kes Amerika Syarikat lwn Encep Nurjaman, Mohammed Nazir Bin Yep, dan Mohammed Farik Bin Amin,” kata kenyataan itu.

"Peraturan itu menyatakan bahwa perbicaraan itu akan berlangsung dalam 30 hari setelah rujukan," kata Ron Flesvig, jurucakap Kuasa Konvensi Pejabat Suruhanjaya Tentera, seperti dilaporkan.

Abdul Hamid berkata, keputusan seperti itu sudah lama ditunggu kerana keadilan mesti ditegakkan.

"Ketiga-tiga mereka ditahan lama di Teluk Guantanamo. Kami menyambut baik keputusan AS untuk akhirnya menuduh mereka,” katanya kepada The Star, sambil menambah bahawa menggagalkan ancaman keganasan di negara ini tetap menjadi keutamaan bagi Bukit Aman.

Sebelum ini dilaporkan bahawa Farik adalah pakar peledak dan merupakan antara yang bertanggungjawab menyalurkan dana untuk serangan di JW Marriot Hotel di Jakarta pada tahun 2003, sementara Nazir dikhususkan untuk tugas merampas dan mensasarkan kepentingan AS di wilayah tersebut.

Seramai 202 terkorban dalam pengeboman kelab malam Bali pada 2002 sementara 12 mati dalam serangan di JW Marriot Hotel.

Lihat Komen
ADS