Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Putera UAE lobi Dr M untuk gugurkan kes IPIC di London - Thomas
Diterbitkan:  Feb 1, 2021 5:56 PM
Dikemaskini: 9:56 AM

Seorang putera dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah melobi perdana menteri ketika itu, Dr Mahathir Mohamad untuk menggugurkan kes berkaitan 1MDB terhadap International Petroleum Investment Company (IPIC) milik Abu Dhabi.

Perkara itu dinyatakan oleh bekas peguam negara Tommy Thomas dalam buku memoirnya yang baru diterbitkan bertajuk My Story: Justice in the Wilderness.

Thomas ketika menjadi peguam negara memutuskan untuk memulakan prosiding undang-undang itu di UK setelah mengkaji perkara itu dan menyimpulkan bahawa pegawai UAE juga terlibat dalam pengubahan dana 1MDB.

"Setelah kes itu diajukan, seorang putera dari keluarga kerajaan UAE mengunjungi perdana menteri," kata Thomas dalam bukunya.

Thomas tidak menyatakan tarikh pertemuan itu berlaku tetapi saman terhadap IPIC diajukan pada 30 Oktober 2018.

"Saya diminta untuk hadir di Pejabat Perdana Menteri (PMO) dalam waktu singkat, dan saya diperkenalkan kepada putera itu oleh perdana menteri.

"Tun bertanya apakah kami dapat menyelesaikan masalah itu, yang saya jawab positif, asalkan syarat itu adil bagi kami. Putera itu dan saya menghabiskan beberapa minit di PMO untuk membincangkan cara mendapatkan penyelesaian.

"Tetapi saya jelaskan kepadanya bahawa Malaysia tidak akan menarik balik prosiding di London. Rundingan mesti dilakukan bersama dengan kes itu. Ia mesti berjalan selari," kata Thomas.

Selepas itu, Thomas mengatakan delegasi UAE dihantar ke Kuala Lumpur.

Bekas menteri kewangan Daim Zainuddin mengetuai rundingan di pihak Malaysia.

"Mesyuarat kedua diadakan di Abu Dhabi, sekali lagi dihadiri oleh Tun Daim dan saya. Mesyuarat tidak produktif kerana jurang antara UAE dan Malaysia sangat besar," katanya.

 

Kenyataan itu hadir di tengah laporan mengenai cubaan baru untuk menuntut saman terhadap IPIC yang digugurkan di bawah pemerintahan Perikatan Nasional Plus yang dipimpin oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Straits Times Singapura pada bulan Ogos tahun lalu melaporkan bahawa Malaysia sedang berusaha menyelesaikan kes undang-undang jika ia dapat memperoleh "pampasan kewangan".

Bagaimanapun, Peguam Negara Idrus Harun mengatakan proses undang-undang di London masih berjalan.

Yang Di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah juga dilaporkan mengunjungi UAE bulan lalu.

Istana Negara mengatakan perbincangan itu berhubung vaksin Covid-19 dan kerjasama mengenai minyak tetapi tidak menyebutkan apakah topik IPIC dibincangkan.

Pada 30 Oktober 2018, Malaysia mengemukakan saman terhadap IPIC untuk membatalkan pemberian persetujuan yang akan menyaksikan Malaysia membayar AS$5.78 bilion kepada IPIC dan pemegang amanah bon.

"Dasar cabaran undang-undang Malaysia di Mahkamah Tinggi London adalah bahawa pemberian itu diperoleh dengan penipuan atau dengan cara yang bertentangan dengan dasar awam," katanya ketika tuntutan itu diajukan.

Pemberian izin pada tahun 2017 disusun oleh watak-watak yang terlibat dalam tuduhan penyelewengan dana 1MDB.

Pemberian itu membolehkan IPIC melepaskan tanggungjawab undang-undang terhadap bon AS$3.5 bilion yang disusun oleh Goldman Sachs untuk 1MDB yang kemudiannya disalahgunakan.

Penglibatan UAE termasuk bekas pengarah eksekutif IPIC Khadem Abdullah al-Qubaisi dan Mohammed Badawy al Husseiny, yang merupakan ketua Aabar Investments PJS, anak syarikat IPIC.

Individu utama di Malaysia termasuk bekas perdana menteri Najib Abdul Razak dan ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low.

Kerajaan Muhyiddin juga telah memutuskan dengan Goldman Sachs atas peranannya dalam tuduhan penipuan tersebut.

Ini berlaku setelah Goldman Sachs bersetuju membayar pampasan sebanyak AS$2.5 bilion dan juga menjamin pengembalian aset dicuri sebanyak AS$1.4 bilion.

Namun, ada kritikan bahawa Malaysia tidak mendapat perjanjian yang baik.

Lihat Komen
ADS