Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PKP 2.0 dilanjutkan dengan SOP lebih ketat
Diterbitkan:  Feb 2, 2021 3:40 PM
Dikemaskini: 9:58 AM

Perintah kawalan pergerakan (PKP), yang akan berakhir pada 4 Februari, akan dilanjutkan selama dua minggu lagi dengan prosedur operasi standard (SOP) yang lebih ketat, kata Menteri Kanan (Kluster Keamanan) Ismail Sabri Yaakob.

Dia berkata, keputusan untuk melanjutkan PKP 2.0 di seluruh negara kecuali di Sarawak itu selepas penelitian Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang melihat peningkatan jumlah kes positif Covid-19.

"KKM mengesahkan kes harian di kesemua negeri-negeri ini masih menunjukkan trend peningkatan dengan kadar positivitinya dalam kluster adalah 20 hingga 40 peratus, malah penularan sporadik dalam komuniti juga tinggi yang melibatkan warga negara dan juga yang bukan warganegara.

"Sidang khas hari ini bersetuju untuk melanjutkan PKP 2.0 di seluruh negara bermula dari 5 hingga 18 Februari kecuali kawasan-kawasan di Sarawak yang telah diisytiharkan di bawah PKP Bersyarat (PKPB)," katanya pada sidang media di Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur, hari ini.

Ismail Sabri juga memaklumkan bahawa kegiatan rentas negeri dan aktiviti sosial masih tidak dibenarkan.

"Setiap keputusan dibuat adalah berdasarkan data yang dikeluarkan oleh KKM... apabila kita buka rentas negeri satu ketika dulu, ia telah menyumbang kepada peningkatan kes positif Covid-19.

"Terdapat 31 kluster yang berkaitan dengan rentas negeri," katanya.

Bagaimanapun, Ismail Sabri berkata terdapat SOP yang bakal diperketatkan lagi, sebagai contoh mengehadkan jumlah orang masuk ke dalam pasar raya bagi mengelakkan berlakunya perkumpulan ramai.

"Serentak dengan sambungan PKP ini kita akan meneruskan SOP-SOP yang lebih ketat lagi yang akan dikeluarkan oleh MKN," katanya.

Dia juga berkata MKN sedang mengkaji serta menimbang permohonan dan rayuan sektor-sektor perniagaan yang tidak dibenarkan beroperasi agar mereka boleh membuka semula perniagaan.

Bagaimanapun, setiap permohonan, misalnya kedai cuci kereta, kedai gunting rambut, salun serta lain-lain sektor hanya akan diluluskan setelah penilaian risiko dibuat oleh KKM sebelum dibentangkan di Sidang Khas MKN untuk kelulusan.

"Setiap permohonan kita tidak tolak sebegitu sahaja... semuanya kita kaji, teliti, dapatkan pandangan daripada KKM, dan dari penilaian risiko KKM, jika ia boleh dibenarkan, maka kita akan benarkan," katanya.

Bulan lalu, kerajaan meletakkan seluruh negara di bawah PKP berikutan peningkatan mendadak kes Covid-19 yang menyaksikan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah memberi amaran bahawa sistem kesihatan awam berada pada tahap genting.

Yang di-Pertuan Agong juga berkenaan dengan usaha kerajaan untuk mengisytiharkan darurat bagi memerangi virus tersebut.

Walau bagaimanapun, kes terus meningkat di bawah PKP kedua, yang nyata lebih longgar berbanding dengan jumlah penutupan ekonomi yang dikenakan tahun lalu ketika kerajaan bergelutu mencapai keseimbangan antara menyelamatkan nyawa dan ekonomi.

Setelah kes melepasi 5,000 kes baru selama beberapa hari, Malaysia mencatat 4,214 kes semalam, menjadikan jumlah kes aktif sebanyak 49,074.

Angka kematian akibat Covid-19 sehingga semalam adalah 770 orang.

Lihat Komen
ADS