Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Maaf, saya hanya presiden Umno yang tak pegang kuasa’
Diterbitkan:  Feb 2, 2021 6:20 PM
Dikemaskini: 10:59 AM

Presiden Umno Zahid Hamidi memohon maaf kepada orang ramai jika isu-isu rakyat dibangkitkannya tidak dilayan pihak berwajib.

Katanya, walaupun memegang jawatan tinggi dalam Umno dan BN yang tidak memegang tampuk pentadbiran negara.

“Apa yang boleh saya lakukan dalam kapasiti yang terhad ini adalah akan bersuara dan terus bersuara demi kepentingan kita semua.

“Jika perkara yang dibangkitkan itu tidak dilayan pihak berwajib, saya cuma mampu memohon maaf kepada saudara saudari,” katanya.

Ahmad Zahid berkata demikian dalam satu hantaran di Facebooknya, hari ini.

Kenyataan Ahmad Zahid dipercayai merujuk kepada beberapa perkara yang diperjuangkan parti itu, namun tidak mendapat perhatian kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Antara isu yang diperjuangkan Umno, BN ialah lanjutan moratorium pinjaman dan pengeluaran caruman akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak RM10,000.

Kerajaan PN bagaimanapun hanya melanjutkan moratorium secara bersasar serta membenarkan pengeluaran i Sinar KWSP kepada pencarum yang memenuhi kriteria ditetapkan.

Dalam pada itu Ahmad Zahid berkata dia membaca setiap pandangan yang dilontarkan orang ramai khususnya mengenai kos sara hidup.

Namun, dia tidak mampu untuk bertindak tetapi akan terus bersuara memperjuangkan permasalahan rakyat.

‘Ada kuasa mendahului menteri BN’

Tambah Ahli Parlimen Bagan Datuk itu lagi, meskipun ada menteri BN dalam kabinet kerajaan PN, namun tidak mempunyai kuasa mutlak.

"Saya akui beberapa ahli parlimen BN dilantik sebagai menteri dan timbalan Menteri. Tetapi ia bukanlah bersifat partisan, bahkan ada kuasa yang lebih mendahului mereka.

"Jika anda melihat saya sebagai orang yang boleh bersuara, ya...Saya ada melakukannya seperti yang saya lakukan dalam pembentangan bajet dan banyak lagi sebelum ini.

"Saya ingat, saya juga boleh bersuara melalui parlimen tetapi apakan daya, persidangan tidak dibenarkan sekarang," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS