Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Makan di restoran dibenar mulai esok
Diterbitkan:  Feb 9, 2021 5:32 PM
Dikemaskini: 11:20 AM

Makan di restoran kini akan dibenarkan di bawah perintah kawalan pergerakan (PKP) tetapi akan terhad kepada dua orang setiap meja, kata Menteri Kanan (Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Dia mengatakan keputusan ini dibuat semasa mesyuarat khas Majlis Keselamatan Negara semalam.

"Pada masa ini, restoran hanya dibenarkan dibuka untuk dibawa pulang hingga jam 10 malam. Mesyuarat khas MKN membernarkan makan malam di kedai dan restoran," katanya pada sidang media hari ini.

Dia, bagaimanapun, mengingatkan pengusaha restoran dan restoran untuk memastikan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat harus dipatuhi, termasuk membatasi jumlah pelanggan di dalam premis pada satu-satu masa dan mematuhi penjarakan fizikal.

Dia juga mengumumkan bahawa sektor peruncitan, yang meliputi pakaian, fesyen, aksesori, dan kedai kasut dapat dibuka mulai esok.

Sektor peruncitan lain yang dibenarkan beroperasi adalah: kedai fotografi dan kedai perkhidmatan fotografi, kedai barang terpakai, kedai bunga dan kedai semaian, kedai cenderamata, kedai mainan, kedai barang antik, kedai aksesori sukan, kedai karpet, kedai kosmetik, peralatan dapur dan kedai aksesori kereta.

"Kerajaan telah mempertimbangkan bahawa banyak di berbagai sektor kehilangan sumber pendapatan mereka ketika perniagaan ditutup," kata Ismail Sabri.

Kerajaan sebelum ini membenarkan pasar malam, kedai gunting rambut dan pusat mencuci kereta dibuka baru-baru ini, atas dasar sama, katanya.

Dia juga menyatakan bahawa tidak ada kluster Covid-19 yang terkait dengan sektor perniagaan berkenaan.

Ismail Sabri, bagaimanapun mengingatkan bahawa mana-mana premis akan diperintahkan untuk ditutup sebaik sahaja Covid-19 dikesan di premis.

"Saya harap mereka tidak akan mengabaikan SOP setelah kelonggaran diberikan," katanya.

Ismail Sabri secara khusus mengingatkan para pengusaha pakaian dan gerai fesyen untuk memberikan pelanggan sarung tangan pakai buang ketika mereka memasuki premis.

Dia juga menyatakan bahawa perkhidmatan yang dibenarkan di kedai perkhidmatan fotografi hanya terbatas pada pengambilan gambar untuk penggunaan pasport, visa dan lesen.

Mengenai kedai dan kaunter kosmetik, katanya SOP baru adalah bahawa pelanggan tidak dibenarkan menggunakan produk kulit, penguji minyak wangi dan produk kosmetik.

"Untuk kedai-kedai kosmetik, baik (menjual) minyak wangi atau produk kulit, perkhidmatan ini hanya terhad kepada penjualan produk. Khidmat nasihat bersemuka dan menguji kosmetik tidak dibenarkan," katanya.

"Ini untuk mengelakkan kes seperti yang berlaku di One Utama," katanya.

Ismail Sabri dipercayai merujuk kepada kes di mana seorang perunding kecantikan yang dijangkiti Covid-19 mengakibatkan penutupan sementara sebuah pusat beli-belah pada Oktober 2020.

 


Lihat Komen
ADS